dialekter

Jag har alltid haft lätt att härma dialekter och har väl aldrig haft en utpräglad Västgötska kanske när ja va liten).. Min mamma är från sthlm och så fort jag varit ngn annanstans i Sverige har jag bytt dialkekt. Störigt, ja jag vet.. Men jag har inte kunnat styra de.. Det sägs att det är musikaliska personer som har lätt att göra de :)
När jag bodde i Göteborg lade jag till med lite med D, när jag bodde i sthlm blev de mer stockholmska å sedan har det suttit i..Märker även på mina vänner som oxå flytt Karlsborg oxå ändrat på deras dialket.. Då mot Göteborskan eftersom de flesta bosatt sig där.. Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att man skulle konventera till Skånska, de går ju bara inte..Det är tekniskt omöjligt.. Redan när jag träffade Emil började jag härma hans ja (jjjaaaa), å det har suttit kvar sedan dess.. Helt okej.. Men jag har nu börjat märka att jag börjar svänga lite på mina ord.. Så de blir en mix av min dialket (som redan är skadad) och skånskan.. Vet inte vad den kallas, men den är ful! Så jag försöker allt vad jag kan att få bort detta pinsamma & fula!
Jag hoppas de ska gå bra, för så här vill jag inte låta! PUNKT SLUT!

Kommentarer
Postat av: Carro

västgötska??
förstår inte alls vad du menar ;)KRAM

2007-12-03 @ 20:35:49
URL: http://www.caroline79.blogg.se
Postat av: Olle

Håll dig borta från den lokala dialektet:

Öuka till Öuhus o Möula Böuten Blöu. Ein Capritjösa o tvöu Cöuka-Cöula.

2007-12-03 @ 21:18:02
URL: http://cannibal.blogg.se
Postat av: Madde

Jag behärskar stockholmska, skånska och värmländska

2007-12-03 @ 23:32:41
Postat av: Carina Persson

Lilla Zara! Det är absolut inget fel på hur du pratar. Du låter inte alls hemsk, och det är varken pinsamt eller fult. Du är du, och du ska fortsätta vara samma fina Zara som du är. Hur du pratar eller inte pratar och vilken, eller snarare vilka :-) dialekter du blandar, det är skit samma. Du är samma goa tjej hur du än pratar, och det är ju faktiskt det viktigaste. Eller hur??

Hälsa Emil att jag ínte hörde telefonen när han ringde ikväll. Han hade pratar in ett meddelande så jag ringer honom imorgon. Har skickat mail till honom, men har en känsla av att du läser detta innan han kollar sina mail.

Krama lilla Ängla och hälsa Emil.

Kram från Carina

2007-12-04 @ 02:29:43
URL: http://carina69.blogg.se
Postat av: Ellinor

Hehe jag gör likadant. Men tycker du har kvar din urspungsdialekt rätt starkt ändå!

2007-12-04 @ 13:07:17
URL: http://sharpen.blogg.se
Postat av: Camilla

Låter som Micke.Han blandar oxå som du.Han blir så arg när jag försiktigt påpekar hans skånska inblandning *s*.Hans systrar har ganska kul åt det.Men det blir ju så när man bor i en helskånsk familj..

2007-12-04 @ 21:41:47
URL: http://www.123minsida.se/camme7
Postat av: sanna

Samma för mig. Jag byter också dialekt beroende på vart i sthl ja befinner mig. Karlsborg till ex.
Hahhaa ne skånska för står ja dig med, skulle inte kunna byta däremot är jag som du och säger Jaaaaa,,
och sen säger jag "bra" som christoffer gör.

2007-12-05 @ 05:56:56
URL: http://sanna88.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0