Hormoner i styr..

.....än så länge i alla fall :)

Vaknar tidigt nu för tiden, kl 8:00 brukar jag slå upp min blå. Kan inte somna om.
Låg kvar i sängen och läste..
Läser just nu "Sanningen om Gömda".
Ni vet Gömda, Asyl med fler som Liza Marklund skrivit tillsammans med den misshandlade kvinnan Mia Eriksson som fick fly sverige för atts edan få asyl i USA?! Berättelsen har engagerat de flesta.
Både Liza & "Mia" (hon heter egentligen Maggan) har tjänat miljoner på dessa böker som vi har köpt.

Nu visar det sig att böckerna är en bluff och istället för en sann historia är en roman.
Snacka om att man känner sig lurad.

Monica Antonsson som följt "Mia" under alla åren eftersom hon är journalist. 
Hon har många gånger tvivlat på "Mia" som inte alls stämmer överens med kvinnan i böckerna.
När hon sedan blir kontaktad av "Mia´s" son som hon lämnade i Sverige när hon flydde som sa" Nu måset vi berätta sanningen!" bestämde hon sig för att kolla upp historien om Mia.

Det blev boken:


Besök gärna hennes blogg:

www.monicaantonsson.blogspot.com

Kommentarer
Postat av: carina persson

Hej vännen!



Jag förstår av det du skriver här att du gillar boken du lånade. Visst är den bra? Jag har faktiskt tvivlat på "Mias" historia ända sedan jag läste boken första gången för jag har svårt att tro att man inte kan få någon hjälp alls i vårt land om man är så misshandlad, hotad och förföljd som hon påstod sig vara. När jag själv befann mig i samma situation, och stack med Markus när han var nyfödd, då räckte det med en kopia på polisanmälan, och dagen efter hade jag skyddad adress med spärrmarkering i samtliga register. Så jag har aldrig köpt Mias/Margarethas/Jacklyns historia.



Du vet den där stiftelsen som hon skriver om i Asyl, den som Mia och hennes man bodde på ett tag och där de anklagade ägarinnan för att vara en kvinna som tjänade pengar på andras olycka? Den stiftelsen som i Liza Marklunds bok Paradiset kallas för stiftelsen Paradiset. Kvinnan bakom den stiftelsen heter Elisabeth Hermon och hon fick också sitt liv förstört av Mia och Liza. Hon har gett ut en bok som heter Vingklippt - den sanna historien om stiftelsen Paradiset. Jag läser den boken nu och är snart klar. Du kan få låna den också sen. Den är lika bra som den du läser nu. Så här står det bak på boken:



I boken Paradiset och filmen med samma namn skildras en stiftelse som samvetslöst utnyttjar kvinnor på flykt. Verksamheten leds av en kvinna som påstås lämna kvinnorna i sticket och stoppa alla pengarna i egen ficka. Paradiset skrevs av Liza Marklund som också gjorde en artikelserie i Expressen och som dessutom- tillsammans med Mia Eriksson - skildrade stiftelsen i bestsellern Asyl. Verklighetens stiftelse hette Trossen och hade en väl fungerande verksamhet. Den grundades av Elisabeth Hermon som själv hade blivit misshandlad, hotad och förföljd men som lyckades vända sin skräck till något positivt. Hon byggde upp stiftelsen Trossen för att hjälpa andra i liknande situation. Efter Expressens artikelserie slogs allt i spillror. Ekisabeth Hermon polisanmäldes och verksamheten kollapsade. Hennes hälsa, ekonomi och anseende förstördes. Hon vingklipptes. Trots en omfattande polisutredning hittades inte minsta fläck på stiftelsen. Ändå har lögnerna fortsatt, år efter år genom böckerna Asyl och Paradiset. Det här är den sanna historien om Elisabeth Hermons liv..



Oj, detta blev långt. FÖRLÅT! Du kan radera denna kommentaren när du själv har läst den.



Hälsa Emil och lilla Ängla.



Kram från Carina och barnen

2008-12-27 @ 14:37:39
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Mamma

hej jag blev så upprörd när jag fick vete detta.Jag som läst böckerna o tyckte det var hemskt att dom var tvungna att fly o att en utlänning fick bo kvar här i Sverige.Hur många har blivit skadade av mias historia,stackars hennes stora son mannen med dom svarta ögonen,hoppas verkligen att dom får uppättelse .....kram

2008-12-27 @ 15:43:36
Postat av: Jerry

Sen är det ju också väldigt märkligt att riksmedia är så tyst om saken. Det irriterar mig en del.

2008-12-27 @ 17:00:40
URL: http://jerbaz.wordpress.com
Postat av: mio

Oj jag ska nog läsa de där böckerna!!

2008-12-28 @ 21:08:43
URL: http://metrobloggen.se/emilfan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0