Lilla Älvin..

Vid fyra månaders ålder början med små smakportioner för att när dom är sex månader ska ett mål bytas ut.
Då klarar sig bebisar inte längre på endast bröstmjölk eller ersättning.
Som ni vet har vi börjat.
Älvin fullkomligt älskar mat i all dess form. Gröt, köttgryta, kyckling, banan, fruktpuré...
Vilda, nja hon är skeptisk.
Fast idag när jag bytte ut skeden (använde en sång lång innan) gick det bättre.
En kort sked som endast läggs in precis innanför tungan fick henna att INTE klökas..
Här är ett stort problem (eller inte så stort kanske) med tvillingar.
Att dom är två olika individer som gör allt i olika takt.
En som vill ha mat & en som vill ha flaska.
Jag kan ju knappast klona mig ;)

Älvin har i några dagar vägrat dricka sin NAN (ersättning) förutom på morgonen.
Han som fullkomligt älskat sin NAN.
Blundat & njutit bara han sett sin flaska (mitt lilla matvrak).
I dag lika så.
Var helt säker på att det var öronen som spökade eftersom han oxå varit super gnällig sedan han hade feber.
Så Emil & Älvin åkte in till Jourakuten (eller va det heter) och fick det undersökt.
NEPP, inget där!
Ringde Maggan & diskuterade..
Kan det vara så att han tröttnat på NAN nu när han fått smak på annat?
Kanske vi skulle prova välling från 6 mån (dom är 5 1/2 månad)?
Emil stack in på affären på vägen hem för att köpa vällning.
Han tog några klunkar och verkade gilla det.
Men hålet i nappen var för litet..
En potatissticka & problemet var löst.
Sedamn åt han som en häst!
När jag skulle lyfta upp honom för att lägga honom i sängen kom en brak rap, sedan somnade han som en stock!
Nu återstår att se om han vill ha det även i morgon.
Sedan får vi nog byta ut hela mål på den lille mannen och fortsätta ge Vilda NAN ett tag till..
Vem har sagt att det skulle vara lätt att vara tvillingförälder ;)



Ska man ha havre eller majsvälling?
Någon med tips på det?
Har ju aldrig haft något flaskbarn innan..

Kommentarer
Postat av: Eva

Tror både havre och majsvälling är bra, dock ska väl just majs vara snällt för magen? Oliver ska få sin första smakis på julafton tänkte vi, lite mosad potatis. Ska bli så roligt att se!

2009-12-22 @ 22:41:42
URL: http://mammamattefru.blogspot.com
Postat av: zara

ja, jag tror oxå att majs ska vara skonsammare för lilla magen..

Köper nog hem den i morgon..

2009-12-22 @ 22:48:27
Postat av: Anonym

har kört havre på mina barn..fast den stora fick semper när han va liten även som tillägg.men den lille fick semper i början men fick ont i magen av den så körde med NAN & sen Nestle välling..

2009-12-22 @ 22:50:37
Postat av: Carina Persson

Jag har alltid kört med majsvällingen. Markus var känslig i sin lilla mage när han var liten men majsvälling gick alltid bra. När mina barn var små fick jag rådet att alltid blanda 50/50 när man går över till något annat. De första dagarna i allafall. Men .... det är ju hundra år sedan nu.... :)



Önskar hela familjen en riktigt god jul och ett gott nytt år.



Kram från



Carina och barnen



PS. Jag mailade dig två gånger i förra veckan, Zara. Har du fått de mailen?

2009-12-22 @ 23:08:15
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: LINA

Jag har kört havrevälling med båda mina barn, har funkat jättebra!

2009-12-23 @ 09:50:46
Postat av: Jossan

Min Nova klarade av havrevällingen ! Kolla bara hur de små magarna reagerar :-) !

2009-12-23 @ 09:53:13
Postat av: Marina

Vill minnas att majs är mildast för magen men har man barn som lätt får förstoppning så är nog havre bättre. Lycka till!

2009-12-23 @ 10:10:36
URL: http://marinastradgard.blogspot.com
Postat av: Anonym

Båda mina har fått havrevälling, och det har funkat hur bra som helst. Den yngsta fick NAN innan vällingen, och jag började också runt 5 1/2 månad eftersom hon reagerade liksom Älvin gör, och det har aldrig varit några problem.

2009-12-23 @ 13:20:21
Postat av: Lisette

Hej Zara!

Havre är ju bättre o ge för mättnadens skull!

Majsvälling är bra att ha hemma om magen skulle krångla, men dom små liven håller sig inte mätta så länge på den! Det är min erfarenhet:)

Jag har två små som har varit "flaskbarn" båda:)

Min "stora" dotter går med Er Ängla på C4 gymnastiken - Nea, prata mkt om att hon o Ängla brukar va tillsammans på gymnastiken.

Skoj m gymnastik:)

Vill önska Er en riktigt GOD JUL!



//Mvh Lisette

2009-12-23 @ 17:14:44
URL: http://vardagslycka-lisette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0