Okej eller inte

Vad är okej att säga till en gravid kvinna (som heter Zara):

* Ja nu syns det verkligen i ansiktet. Där har du verkligen gått upp!
NEJ! Det är inte okej! Tror ni inte jag ser det själv?

* GUUUUD vad du ser gravid ut!
Nej, inte okej. Jag vet själv att jag är gravid och då brukar man se gravid ut.
Behöver inte påpekas på det sättet.

* Vad bred du har blivit om rumpan.
Nej, tror du att jag tycker det är kul att ha en dubbelt så bred rumpa än innan?!

* Vilken äcklig finne du har fått där (framför en massa kunder), får jag klämma den!?
Inte okej! Jag ser själv att jag fått finnar av graviditeten och tycker inte det är så roligt!

* Gus vad stor du är redan!
Ja alla är vi olika och jag kan själv inte bestämma hur stor jag ska bli.

Nej, varför måste man nämna och kommentera vikten på en gravid hela tiden?
Man gör det ju aldrig annars, eller hur!?
Jag är fortfarande en människa. Jag tycker inte om att bli tjock och att hela kroppen ska förändras så drastisk.
Ja, jag vet att man blir stor, men det behöver INTE kommenteras hela tiden!
Man har en massa hormoner i kroppen som gör att man blir extra ledsen vid sådanna kommntarer.
I alla fall jag, jag kan inte svara för alla gravida.
Men vem vill bli kallad tjockis?

Om man måste kommentera just för att personen är gravid så säg i stället:

*Vad fin du och din mage är!

TACK!




Kommentarer
Postat av: Olle

Om nån kallar mig tjock, så brukar jag svara: Det är för att jag är så bra. Ju mer det finns av mig, desto bättre!



Men det är förmodligen känsligare för tjejer?

2009-01-11 @ 23:39:19
URL: http://cannibal.blogg.se/
Postat av: Eva-Marie

NEJ - det är verkligen inte okej att kommentera ens greviditet hela tiden! Om det är vänner så säg till dem - arbetskamrater likaså. DU är jättefin på bilderna med magen!! Det är normalt att bli stor fortare andra gången (eller tredje, fjärde...) Jag är mest intresserad av om du MÅR bra! Var rädd om dig och din mage - ät gott och sov! Förkylningen visar ju att du var mottaglig - kanske jobbat för mycket innan jul... KRAMAR

2009-01-12 @ 00:43:47
URL: http://www.metrobloggen.se/evam
Postat av: Eva-Marie

NEJ - det är verkligen inte okej att kommentera ens greviditet hela tiden! Om det är vänner så säg till dem - arbetskamrater likaså. DU är jättefin på bilderna med magen!! Det är normalt att bli stor fortare andra gången (eller tredje, fjärde...) Jag är mest intresserad av om du MÅR bra! Var rädd om dig och din mage - ät gott och sov! Förkylningen visar ju att du var mottaglig - kanske jobbat för mycket innan jul... KRAMAR

2009-01-12 @ 00:44:31
URL: http://www.metrobloggen.se/evam
Postat av: mio

Nä det är verkligen inte okej att säga så!!

Man kan ju säga att det syns att du är gravid för det strålar om dig!

2009-01-12 @ 07:12:47
URL: http://metrobloggen.se/emilfan
Postat av: Eva

Nej, du har helt rätt i alla punkter du skrivit. Är själv gravid men har övervikt sedan innan så det syns inte än. Men tids nog kommer väl kommentarerna. Jag tycker iallafall att du o din mage är jättefin!!

2009-01-12 @ 07:23:26
Postat av: carina persson

Älskade Zara!





Du är JÄTTEFIN! Och det är du alltid, oavsett om du är gravid eller inte. Så är det bara.



Kram från



familjen Sjögren-Persson

2009-01-12 @ 08:19:59
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: mamma

självklart inte,en gravid kvinna är vacker tycker jag.oavsett finnar eller storlek.Så stå på dig o säg till ,då kommer dom förmodligen skämmas.Jag längtar efet att få klappa dig på magen där mitt älskade barnbarn finns..puss

2009-01-12 @ 08:32:59
Postat av: Jossan

Tycker du var jättefin på bilderna från grammis !



Förstår hur du känner ! Jag som redan innan min grav. var mullig kände mig desto mulligare som gravid men ändå kände man sig jättesnygg, kommentarer om rumpa, ansikte och lår kan de bespara sig ! Fokusera på magen istället !

2009-01-12 @ 10:03:31
URL: http://mammajosefina.blogg.se/
Postat av: Linda

skit i va folk säger, även fast det är svårt o inte ta åt sig.. Du är jätte fin även om du lägger på dig 20 kilo... =) Du är jätte fin zara!! Du få hälsa Emil å eran underbart söta Ängla :)

2009-01-12 @ 10:10:42
URL: http://mamma0607.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Håller med, det är inte kul om folk säger så till än... Gravid magar är jätte fint kan man lika bra säga de.. <3

2009-01-12 @ 10:40:55
Postat av: Camilla B

Jisses Zara helt otroligt va folk kan va plumpa.Mewn du såg fin ut på Grammis tyckte jag så skit i såna dumma kommentarer,oförstånd kallas det.Men jag håller helt med dig inte oki med såna kommentarer.Att dom inte istället kan se hur fin du blev efter Ängla o det ganska snabbt.En annan har ju fortfarande att kämpa med,ganska mycke dessutom.Nä sträck på dig du e fin gravid el inte...Ha en bra dag ...Kram Camilla B.

2009-01-12 @ 13:32:54
Postat av: carina persson

Jag tänkte på en sak. När jag var gravid med Markus så syntes det inte så mycket på mig. Men när jag väntade flickorna......jisses. Jag var så tjock så det gick inte att ta miste på om jag var gravid eller ej. Ändå var folk tvungna att komma med just sådana kommentarer som: Jösses, är du gravid? Till slut blev jag så irriterad att jag svarade: "Nej, jag är inte gravid. Jag råkade svälja en badboll. Så tokigt det kan bli."



Det tystade alla som ställde frågan. När jag sedan hade fått flickorna så fortsatte folk att fråga långt efter om jag var gravid. Jag hade svårt att gå ner i vikt. Och nu, i skrivande stund, så har jag ju gått upp i vikt. Det beror på att jag äter kortison men det orkar jag inte tala om för alla och jag orkar inte heller förklara varför. Senast härom dagen fick jag frågan: Är du gravid? Jag svarade: Nej, det är jag inte. Jag är bara fet. Du kan tro att hon som frågade blev tyst på stört. Är det fler som frågar så får de samma svar. Så Zara, skit i folks dumma kommentarer. Ge dem svar på tal istället. Det klarar du, det vet jag.



Du är jättefin. Hälsa Emil och Ängla.



kram från



Carina och barnen

2009-01-12 @ 15:47:06
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: [email protected]

Är verkligen folk så fräcka!!!! Jag hade blivit galen!!!!!! Nu har jag inte upplevt någon egen gravididitet men vart finns respekten ??? Blir vansinnig!! Ge svar på tal, det är inte okej att lägga sådana kommentarer oavsett om man är gravid eller inte!!! Du är vacker Zara oavsett, alltid!!!



Kram på dig och du strålade på grammisgalan!!!



Emma

2009-01-12 @ 16:17:39
Postat av: Sara Li

Å vad bra skrivet. Jag har också fått höra det där om ansiktet att oooj vad det syns mycket där att jag har blivit tjockare... konstigt nog så har jag inte gått upp alls i vikt så det är snarare så att ansiktet blivit smalare!



Och alla dessa som ska trycka och känna på magen utan mitt godkännande... jag blir galen!



Menar du verkligen att det var en kund som ville klämma en finne på dig? Hur sjuka kan folk bli då?

2009-01-12 @ 16:31:39
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Camilla B

Hej Zara igen!Kom just på en gullig kommentar Maja sa för ett tag sen när vi träffat dig.Mamma jisses va Zara e söt,ja nästan lika söt som Emil! ler...Då ska man ha i åtanke att hon nästan e lite små kär i Emil,blir så generad när han pratar med henne osv.Tyckte bara det var så gulligt o ett bra bevis på att folk e korkade o du är fin oavsett...Kram C

2009-01-12 @ 17:31:44
Postat av: milo

Ja du har rätt att det är lätt att ta åt sig med alla homoner som flyger hit och dit i kroppen. Men du är stark gumman bit ifrån någon gång så känns det bättre sedan. Blir det för mycket bitifrån så kan man ju alltid i efterhand förklara och be om ursäkt. Men sluta ta emot sådanhär skit, du är fin som du är. Tusen kramizzzar

2009-01-12 @ 17:40:14
Postat av: mammabloggar

Bara för att man är gravid så har tydligen alla rätt att kommentera och klämma på en. Hur trevligt är det när helt främmande människor kommer fram och ska ta på en hela tiden... Det vackraste jag vet är gravida kvinnor. Men när jag själv var gravid kännde man sig inte alltid så vacker. Om folk dessutom kom och påpekade alla "fel" blev det ju inte bättre direkt!

2009-01-12 @ 17:44:15
URL: http://mammabloggar.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Det är fint att vara gravid även om det inte alltid är en dans på rosor! När jag var gravid var det värsta jag visste var när folk klappade på magen och sen frågade hur mycket man hade gått upp! Jag gjorde samma sak med en tjej när hon inte var gravid det var inte så poppis =)men hon klappade aldrig på magen igen!! Tycker det är en privata grej och det ska bara var de närmst som tar på magen eller de som frågar! Du har en fin mage! Lycka till under graviditeten! När är det uträknat???



Mvh Ingrid

2009-01-12 @ 19:29:20
Postat av: Marica

Jag förstår precis vad du menar!!! Jag gick upp 30 kg min första graviditet, folk kände inte igen mej.. Det var alltid någon som skulle kommentera något,, man blir ju skit ledsen rent ut sagt! Du får tänka att folk som ger sånna kommentarer har inte speciellt högt iq, det är dom själva det är synd om! Jag är övertygad om att du är jättefint gravid men det spelar säkert ingen roll för dej för det känns inte alltid så inom en..

Du får svara så här:

Gud va stor du har blivit

- Ja men jag har i alla fall skäl för det ;-)

Då kanske de får sig en tankeställare!!

Stå på dej Zara, även om jag vet att man inte orkar det alla dagar!

Kramiz Marica

2009-01-12 @ 21:03:57
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: Marica

Jag förstår precis vad du menar!!! Jag gick upp 30 kg min första graviditet, folk kände inte igen mej.. Det var alltid någon som skulle kommentera något,, man blir ju skit ledsen rent ut sagt! Du får tänka att folk som ger sånna kommentarer har inte speciellt högt iq, det är dom själva det är synd om! Jag är övertygad om att du är jättefint gravid men det spelar säkert ingen roll för dej för det känns inte alltid så inom en..

Du får svara så här:

Gud va stor du har blivit

- Ja men jag har i alla fall skäl för det ;-)

Då kanske de får sig en tankeställare!!

Stå på dej Zara, även om jag vet att man inte orkar det alla dagar!

Kramiz Marica

2009-01-12 @ 21:06:33
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: Marlene

Hej vännen!! Jag vill bara säga GRATTIS, ehh kanske lite sent men...full rulle här hemma med 2 kids =0)



Du är såååå himla fin och vilken fin mage! Förstår att det känns tungt med alla "påhopp", man blir ju tokig tillslut. De precis som att man är allmänn egendom så fort man blivit gravid. Men ta inte åt dig för du är sååå vacker!



Kram Marlene

2009-01-12 @ 21:11:43
Postat av: Harriet Kyolaba

Gud vad hemskt allt det där låter....är folk verkligen så jäkla sjuka i huvuet att de säger såna saker? Jag tycker att alla gravida kvinnor är vackra på sitt sätt och stråler....Har inte sett dig på kort eller något nu när du är gravid men jag kan tänka mig att du är inget annat än vacker....Saknar Ängla hälsa henne....vore nice o få erat hem nr så leon kan ringa henne någon dag framöver.Kramar från oss i Växjö

2009-01-13 @ 19:40:51
URL: http://kyolaba.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad fin du och din mage är ;)

nej men allvarligt. Det strålar om dig tjejen! Bry dig inte om korkade kommentarer ifrån idiotiska människor. Du är bättre än så!

2009-01-14 @ 11:48:18
Postat av: Caroline

Gud vad jag känner igen mig!! Jag minns hur alla kände att dem hade rätt att ta på mig så fort dem såg mig, och när jag flyttade undan magen så minns jag en människa som sa "men!! man måste ju få ta på magen!!" då vart jag ganska chockad, man går väl inte o tar på människor i vanliga fall så varför skulle man göra det bara för att man ser en gravid människa.



Samma sak nu när jag har min bebis, alla tycker att det är fritt fram o klämma o känna! Speciellt i ansiktet, jag förstår inte de där!! Jag ogillar folk som kommer fram och pillar honom i ansiktet bara sådär, eller när han sover speciellt! Men hur ska man förklara utan att låta som värsta hönsmamman?



Tack för en bra blogg!! Och lycka till med graviditeten, får man fråga vad ni använde för typ av hjälpmedel, blev lite nyfiken :)

Kram!

2009-01-14 @ 13:41:22
URL: http://myowndiary.blogg.se/
Postat av: Tanjah!

Hej Zara.. Jag tycker faktiskt att ser fantastisk ut för att vara gravid! Alla förändras under en gravitet, inget fel med det och då bruka manfå komplexer! Jag gick igenom det med syrran när hon va gravid, men så förlorade hon barnet, hon skulle ha haft i Nov, men efter att hon hade förlorat barnet så hade hon fortfarande komplexer och hon kände sig ännu gravid. Men hon tog verkligen illa vid sig när man sa att hon såg stor ut! Ändå va hon inte långt gången! Så jag tycker att människor kan gå lite för hårt fram och jag håller med dig helt och hållet... Jag tycker det är jätte kul att du och Emil ska ha barn igen! :) Du får hälsa Emil såå mycket.. Det va ett tag sen man träffade honom nu.. Jag tror han kommer ihåg mig :)

Kram

2009-01-19 @ 15:50:13
URL: http://taanjah.bloggspace.se
Postat av: Andréa

Håller med- det är inte okej att säga så! Jag skulle aldrig få för mig att säga nåt sånt till en gravid.

Vill bara säga att du och din mage är fin, för så är det! :)

2009-01-19 @ 17:42:05
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: Andréa

Sv: Äsch, det är bara sant.. :-)

Hoppas du får en kanondag!

2009-01-20 @ 10:57:22
URL: http://makeupartisten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0