Förlossningen med Vilda & Älvin

Härmed varnar jag känsliga läsare, dig som ska föda snart och kanske inte vill höra min historia:
För här kommer min sanning om min förlossning.
Även om du väljer att läsa (du som kanske snart ska föda eller väntar tvillingar):
ALLA FÖRLOSSNINGAR ÄR OLIKA!

8:30 Hade vi tid för ställningstagande.
Hjärtljuden på CTG:n visade att banrnen mådde prima i magen (fortfarande).
Får träffa läkeren som undrar hur jag mår och hur jag har det.
Berättade som det var ang klådan och lite sömn.
Han + en annan läkare gjorde ett ultraljud då det visade sig att Älvin vänt sig i sista veckan till tvärläge.
Fötterna låg nu nedåt och huvudet uppåt!
Inte konstigt att jag hade kramp ont för ngn vecks sedan.
Hur han lyckats med det kommer vi aldrig att få reda på-busen där!
Man ser även att jag redan nu är öppen ca 3 cm vilket är ett gott tecken (gjorde mig överlycklig i den stunden).
Jag och läkaren kom fram till att det fanns både för och nackdelar med att sättas igång eller att gå över med tvillingarna till tex Måndag.
Vi bestämde att jag skulle sättas igång! 
(shit vad nervös man blir när det var så definitivt).
Emil visste vid det här laget ingenting om att han skulle bli pappa just denna dagen då han gjorde en intervju med radiokristianstad.

10:00 skrevs jag in på förlossningen och vid 11:00 kom Emil tillbaka.
Han hade fixat vikarie (tack snälla LINDA!) så att han inte behövde bege sig iväg mitt under förlossningen för att jobba. (svårt med vår typ av jobb att ställa in eller hitta ersättare).

11:48 spräcker dom hinnan på Vildas säck och vattnet går.

13:00 börjar mina egna värkar att komma igång.
Skönt att slippa dropp, som tydligen inte ska vara lika effektiva som ens egna.

In i rummet kommer Camilla (barnmorskan) som "upptäckte" att vi väntade tvillingar och som tagit hand om oss vid våra besök. Vi har sagt sedan första mötet: "tänk om vi kunde få henne vis förlossningen."
Så vilken tur vi hade!

14:40 börjar pinan bli tuff. Får lustgas i en liten mängd.
Kan tyvärr inte få något annat eftersom dom är så rädda om värkarna vid tvilling förlossningar.
(jag som så gärna ville ha!)

Har nog fan aldrig varit med om en sån intensiv smärta i hela mitt liv.
Jag hade inga pauser mellan värkarna och kunde på så vis aldrig vila.
(Emil var en klippa breve!)
I det läget tror man aldrig att man ska klara av det!

16:40 börjar krystvärkarna och 16:55 var Vilda ute!

Å för alla som föder en bebis är kampen över där, vilket är ganska behövligt!
Man är helt slut och kroppen bara skakar.

Nu börjar man med ultraljud kolla Älvin och hur dom ska kunna vända honom.Å tror ni att det gick!?
Nepp, han skulle komma ut på det värsta sättet, med fötterna före - dubbel fotbjudining!
När allt utom huvudet kommit ut så försvann värken.
Kvar satt Älvin med huvudet på insidan!
Men vid nästa värk kom han ut, å ja det gjorde förbannat mycket ondare att föd ut med fötterna före..
(Men tjoho, jag sprack ingenting!)

Efter det var jag helt slut!
Kroppen bara skakade och jag orkade ärligt talat knappt titta på mina barn.
Moderkakan tog ett tag att få ut eftersom det tar längre tid för två att lossa från väggen.
Efter det sa det splasch och en halv lite blod flög ut!
(trodde att min sista stund var kommen).
Så inte undra på att man var lite skakis!

Men nu har man gjort det & två friska underbart söta barn har kommit till vår familj.
Jag klarade av en hemsk graviditet men man måste ändå säga (trots smärtan) en lyckad förlossning.
Nu har vi många skrikiga kvällar och nätter framför oss inna vi kommer in i det.
Men så underbart med två bebisar i huset.

Älvin är ljus och rund i ansiktet och Vilda är mörk med en massa hår och är liten & smal i ansiktet.
Så dom är totalt motsatts till varandra.
Kommer mer bilder snart...
Men man ska hinna med allt runt omkring oxå!
(just nu sover dom gott i sin vagn ute.)


Kommentarer
Postat av: Eva-Marie

Kära Zara, inte blir man avskräckt av den här fina skildringen. Jag tycker du beskruiver det fantastiskt. Smärtan går aldrig att beskriva för någon annan så är det bara. Och du själv hade kanske glömt hur det kändes förra gången... Ingen gång är den andra lik. Förstår att barn nr 2 måste vara extra jobbigt - särskilt i ditt fall när fötterna kom först. Så skönt att du klarade allt utan bedövningar eller att behöva sys. Det underlättar din återhämtning betydligt - tro mig. KRAMAR

2009-07-14 @ 13:58:26
URL: http://www.metrobloggen.se/evam
Postat av: mio

jag förstår verkligen att det är en pärs att föda tvillingar! kommer ihåg lättnaden efter Emelie "kom ut" men då ska man "föda ut" moderkakan också och sen skulle de sy!! Jag kände bara: låt mig vara nu!

Skönt att du inte sprack så du slapp det sista!

2009-07-14 @ 14:52:33
URL: http://metrobloggen.se/emilfan
Postat av: Erica Andersson

Zara!

Du beskriver förlossningen galant. Man blir inte alls avskräckt.

Många kramar till dig o din familj.

2009-07-14 @ 14:53:25
URL: http://kindbergsflickan.blogg.se/
Postat av: Helene

Grattis till tvillingarna :) De är så otroligt söta.

Tuff förlossning och vilken berättelse...! Men något sådant skrämmer inte mig... :)



Kram Helene

2009-07-14 @ 15:21:21
URL: http://www.metrobloggen.se/helenenilsson
Postat av: Marina

Jag har ju genomgått vad förlossningar jag ska (två) så jag läste utan oro. Hade själv två snabba och har itne blivit avskräckt på något sätt men våra är ju stora nu, 13 o 15.

LÅter väl ändå som en hyffsat bra förlossning, ont gör det ju men du låg ju inte i dygn. Efter den graviditeten du haft så hade ju det varit hemskt.



Ha det bra!

2009-07-14 @ 18:47:01
URL: http://marinastradgard.blogspot.com
Postat av: Camilla B

Såg att mitt namn kommit bort sist var jag som grattade till underverken.Vilken kämparinsats av vad man kan läsa om din faktiskt fina förlossningsberättelse.Man blir så sugen när man ser dom små liven.Maja sa en ganska kul sak:Va orättvist!Ängla fick 2 du hade bara en till mig sa hon trumpet o korsa sina armar..Ja se barn dom e underbara!Satt här o tänkte på HUR stor Edvin faktiskt var,han vägde 4835 alltså inte långt ifrån dina 2små gullungar ihop.Mys på hela familjen.Kram

2009-07-14 @ 18:51:33
Postat av: Anna

Åh vad mysigt att läsa!

Fin berättelse, och så söta barn!

Krama största storasystern och gratta henne också!

Kram Klang

2009-07-14 @ 19:52:52
URL: http://annaapelsin.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hoppsan där grät jag en skvätt... Haha snacka om att ha hormonerna på utsidan =) Tänk att dom är hos er nu, fantastisk lycka. En liten skåneroadtrip får vi nog anordna om några månader känner jag. Stor kram till er allihop men mest till dig, du är bannemej superwoman i mina ögon.

2009-07-14 @ 20:24:41
Postat av: anna j

GRATTIS igen!

de är verkligen två små underverk!

skönt att förlossningen gick så fint trots att den varit lite segdragen på sista tiden...

STOR KRAM till er alla!

2009-07-15 @ 09:37:01
Postat av: Sara Li

Camilla T hade vi på första förlossningen - en UNDERBAR människa!

2009-07-16 @ 20:21:24
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh, spännande att läsa, och vilka underbara namn de har!!

2010-03-12 @ 22:35:26
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0