en liten paus..

Håller på att stryka den förbannade tvätten som stått nu i några veckor känns det som.
3 överfulla Ikea kassar (de blå) med nytvättade kläder som skrattat mig i ansiktet!
En är avklarad. Kläderna har dock inte kommit in garderoben eftersom jag ogillar att gå för mycket i trappan.

Nu kan jag inte se knölarna på fötterna länge, så svullna är dem.
Å händerna, fy bövelen vad jag har ont i händerna.
Dom är väl en aningen svullna oxå.
Men är det ngn som känner igen symptomen?

Eftersom jag har en del kunniga här inne (även sjuksköterskor) undrar jag om detta är normalt.
Det kliar på magen (ja det är ju normalt).
Men just på det partiet det kliar är det även brännhett..
Ska det vara så?

Ja vet att jag borde ringa MVC, men av olika själ vill jag inte det.
Så jag slängde ut frågan här i stället.

Har gjort klart två halsband till idag som jag ska lägga på lådan.
Bilder kommer sen.

Kram!

Kommentarer
Postat av: Therése

Hej Hej,



jag känner igen både kliet och svullnaden. Jag fick en salva mot klådan. Jag tror att symptomet heter "PUP" (jag det låter knäppt men så sa doktorn på hudmottagningen till mig. Det hade nåt med levern att göra tror jag, Pancreas-nånting Under Pregnancy. Salvan jag fick lindrade klådan och ett tag efter förlossningen så försvann det av sig självt. Helt ofarligt.

Svullnade i händerna hade jag också. Jag fick dessutom ordentlig värk och domningar i fingrarna. Det är karpaltunnelsyndrom och beror lätt uttryckt på att svullnaden trycker på den samling av nervtrådar som löper in i handen genom den så kallade karpaltunneln. Måbnga gånger blir det värre nattetid eftersom man gärna böjer handleden när man sover vilket förvärrar symptomen. Jag fick skenor från arbetsterapin som hjälpte till att hålla händerna sträckta. Jag har dem nog kvar nånstans i gömmorna och Du skulle vilja testa om de hjälper.

2009-06-03 @ 14:10:07
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har fått karpraltunnelsyndrom i händerna nu under min grav, är helt svullen när jag vaknar o kan inte böja fingrarna, sen blir det lite bättre under dagen men gör ändå ont. Ska få en stödskena.

2009-06-03 @ 14:19:26
Postat av: Karin

Hej Zara!

När jag var gravid hade jag också karpaltunnelsyndrom... hade ingen känsel alls i höger hand på slutet. Provade med att sova med mina handledsskydd som jag haft när jag åkt inlines. (De funkade lika bra sa sjukgymnasten... så sparade man trehundra kronor) Hjälpte lite.

Mitt försvann ett par dagar efter förlossningen, men min svärmor fick operera... då skär de upp handleden och tappar ut vätska... läskigt!

Tänker på er, kram Karin

2009-06-03 @ 15:39:22
Postat av: mio

Jag har också hört att ma kan få karpaltunnnelsyndrom när man är gravid. Oftast försvinner det efteråt. Det är nerver som hamnar i kläm och ibland opererar de genom att "vidga tunneln" så nervernabliär fria. Jag har haft/har problem med det och har gjort en operation men när de öppnade såg det inte trångt ut så troligtvis är en nerv i kläm mellan nån muskel i nacken/axlarna.

Du blir säkert av med smärtan och svullnaden efter förlossningen. Testa med skenor, kyla ner handlederna kan också lindra ganska mycket. Jag brukade doppa armarna med skenorna i Emelies badpol när det var extremt varmt och svullet.

2009-06-03 @ 16:24:47
URL: http://metrobloggen.se/emilfan
Postat av: Pia

Hej!

Svullnaden i fötterna ska du se upp med det är ju ödem o viss grad är farligt.

Om du även hade socker på stickan kanske du trots allt ska ringa imorgon- till Mvc alltså.

Kram Pia

Postat av: Natalie

Det låter, som de skrivit innan, som karpaltunnelsyndrom. Men var noga med att kolla så att det är cirkulation i fötterna och inget centrerat eller inkapslad ödem. Alltså om det blir vita fläckar i huden som sitter kvar länge om du trycker på den!

Hoppas skitungarna :) kommer snart så du slipper värk och elände! Kram!

2009-06-04 @ 18:48:30
URL: http://sofianatalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0