THIS IS IT!

http://jennyscorner.chic.se/wp-content/uploads/2009/10/Michael-Jackson-This-Is-It.jpg

I dag har jag & Emil varit på bio. Vi passar på när vi har mamma & Linn på besök.
För det just denna film ville vi inte missa på Bian :)
Något hångel hanns inte ( ;) ) med för vi båda hade ögonen klistrade på bioduken & på denna pop-ikon.
(Men vi höll varandra i handen då&då...)
Mannen. myten, legenden Michael Jackson ger oss det sista utav sig själv.
Eller skulle ha gjort, detta är ju bara repitionsnummer av det som skulle bli den sista showen "This is it".
Här har vi kung av pop!
Han hade faktiskt ALLT!

Rösten, musikaliteten, utstrålningen, dansen & mystiken!
Vilken inspiration. Men så tragiskt ändå.

I filmen får man följa "repen" dagar innan men samt "repet" som gjordes samma dag som han dog.
Filmklipp som aldrig skulle ha visats om showen blivit av.
Media har skrivit att Michael egentligen inte ville göra showen. Det tror INTE jag är sant.
Visst, han kanske inte tänkt sig 50 föreställningar men nog ville han göra det.
Han var otroligt engagerad i ALLT. Saker han kunnat strunta i om han inte varit intresserad utan bara hade velat få det gjort & dra in pengarna han behövde.
Han ville att allt skulle vara perfekt.
Han kunde varenda ton & ackord i sina låtar. Han hörde minsta lilla ändring som bandet gjort. Saker som någon i publiken aldrig skulle ha märkt någon skillnad på. Men Michael hörde och sa: "Jag vill ha dem som jag skrev dem".
Men varje gång han påpekade något till ensemblen sa han: "Jag säger det med kärlek", "Det är därför vi repar" :)
Så sant!
Jag är ingen dansare, men shit. Han var 50 år & dansade precis som förr.
Om man visste att han hade ett dåligt hjärta undrar jag vad det var för slags läkare som lät honom dansa på det viset? Inte kosntigt att det inte orkade slå mer efter det. Själv blev jag nästan anfådd av att titta.

Vilken show det skulle ha blivit. Det var så påkostat med nya videos (bla Thriller), bomber & granater, häftiga dekorer, You name it!
Ett gäng dansare som jobbade för livet & för hedern att dansa i Michaels show.
Efter denna film hade jag gett allt för att se showen.
Vilken inspiration.

Innan filmen slut fick man se när hela ensemblen var samlad i ring efter en dags "rep".
Michael pratade med dem om budskapet med showen.
Det han brann för: Kärlek, Naturen/Jorden, mänskilga rättigheter.
"Ni har inget att vara nervösa för. Det vi ska göra är att förmedla detta. Glöm inte det, det är viktigt!"
Sedan gick han hem... Ja & resten vet hela världen.......

Minus med filmen:
Som sångerska själv vet jag att under "rep" & soundcheck ger man oftast inte allt.
Man "sparar" som man brukar säga. Sparar både energi & röst.
Under ett rep kanske man koncentrerar sig på korriografin & inte på att sjunga fullt & rätt.
Jag tycker att det är synd att man visar scener där han gör just det, "sparar".
Han säger flera gånger: "jag måste spara rösten".
(Förmodligen måste han det eftersom den säkert "vilat" i några år då han inte sjungit).
Han har redan visat världen att han kan. Varför då visa scener när han inte fixar alla toner under en repetition?

Vilket fall vill jag varmt rekommendera att se denna film!
Det pågår en debatt om att familjen ska tjäna så mycket pengar som möjligt på honom nu.
Jag hoppas att dom tjänar så mycket pengar så att det täcker hans skulder & att det blir en rejäl summa över till hans barn! Det är vad jag hoppas!
Det är dom värda efter att förlorat sin far. Den enda trygghet dom hade i den konstiga värld dom levde i.

Den går endast 2 veckor på bio, men släpps säkert som DVD.
En DVD som kommer att stå i min hylla...






Kommentarer
Postat av: rosalita

Dina ord värmer mitt MJ hjärta såå varmt.

Tack Zara. Kram.

2009-10-29 @ 06:06:01
Postat av: Sara Li

Jag såg den också... vilken artist han ÄR! Jag ska köpa filmen så fort den kommer ut på Blu ray!

2009-10-29 @ 10:34:37
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: eva-marie

Den filmen måste jag också se! Visste inte att den bara visas under två veckor - då gäller det att rappa på. Kram

2009-10-30 @ 19:10:06
URL: http://www.metrobloggen.se/evam
Postat av: Gunilla

Jag vill också rekommendera alla musikälskare att se denna film! Dina åsikter stämmer helt överens med mina. Såklart att man vill äga den när den kommer på dvd.

2009-10-31 @ 11:39:03
URL: http://blogg.passagen.se/pgrrr/
Postat av: sofie

den var så bra så bra, jag såg den på en bio i samma "lokal" som arenan där konserterna skulle varit i och där hans sista presskonferens hölls (som bilden i ditt inlägg är taget från). Vilket förhöjde stämningen ytterligare, gjorde allt lite verkligare liksom.



Han var verkligen en talang! Aldrig har jag sett något liknande!

Men i filmen visas också att han var sjuk, när han säger att det känns som någon kör in en knytnäve i örat på honom för att ljudet är lite för högt börjar man undra. Det är inte normalt att känna så och han var säkerligen under stor press att göra mer än han ville och kanske klarade av.



Jag tror det hade varit den bästa konserten som någonsin gjorts, utan tvekan. Han var bättre nu än någonsin enligt mig!



Hela publiken stod upp och applåderade i flera minuter efter filmen var slut, det händer inte ofta inne på en bio...

2009-11-03 @ 23:15:09
URL: http://emmasofiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0