stand up

Gertrud om Solen har...:
Hej Zara!
Vilken familj du har, helt underbar!!! Du ska veta att jag beundrar dig verkligen i ALLT!!! Sedan måste jag säga att du klär dina härliga ungar så fint och smakfullt, roligt att se. Sköt om er och var rädda om varandra! Kram
Tack snälla Gertrud för den fina kommentaren!
Det värmde ända in i hjärtat! ♥


I dag bytta familjen Sigfridsson & Andersson partner.
Ja, Emil gick över till Pierre som har den "rätta" fotbollskanalen & Maggan kom hit till mig med popcorne och kollade på fruarna.
Alltid roligt med lite ombyte ;)



Denna lilla donna har alltid varit en liten lätt tjej att ha och göra med.
Hon är oftast glad, åter som hon ska, leker & pular för sig själv.
Hon har även varit lätt att lägga.
Man har bara lagt ned henne kl 19 i sängen. Sedan har hon legat där tills hon somnar utan ett ljud.. Ja lite joller kanske, men inga skrik.
Det har varit så skönt att det bara har krävts en av oss till att lägga de små så att den andra av oss kunnat lägga Ängla i lugn & ro.
Jag skriver kunnat eftersom det inte är så längre.
Varför?
Jo, för den lilla donnan har lärt sig att ställa sig upp i sängen. Det tycker hon är jätte skoj, det tycker inte vi! ;)
Nu krävs det en man på att lägga henne ned typ 30 ggr innan hon somnar och en på Älvin som alltid krävt att en sitter bredvid sängen tills han somnar.
Helt plötsligt känns det som man är tillbaka på ruta ett igen.
Känslan att det kan bli jobbigt att vara ensam med den vid läggning.
Jag hoppas att det bara är en period av nyhetens behag!?
Har du haft en bebis nyss? Gick det över?
Ängla stod ju också upp, men hon slutade aldrig med det ;)
Vad är en bra metod?
Är det som vi gör, lägga ned henne & säga god natt varje gång hon reser sig?
När hon är riktigt trött brukar hon ge upp i alla fall..
Sedan är det ju så att vi som ni vet har två bebisar. Bebisar som kontaktar varandra och har ett eget språk. Vilda tar ju genast kontakt med sin bror och han svarar självklart..
Underbart att se & höra, men inte när dom ska sova.. hi hi..
Ja, allt har väl sin tid och man ställs inför nya prövningar hela tiden.
Nu ska jag försöka sova lite, behöver det. Har varit så extremt mycket ett tag att min kropp börjat säga i från.. Bäst att lyssna!

Kram fina läsare!
Alla era kommentarer gör mig så glad!

Kommentarer
Postat av: Gabby

Ja man gör så gott man bara kan!=) Ibland blir man tyvärr lite för stressad--så kan tänka mig att du hade ännu mer fullt upp då du har din lilla tjej också. Varierar pumpning, amning & ersättning=) Kramar <oss

2010-04-06 @ 23:03:32
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: Jossan

Svårt det där ... Nova ville absolut ha oss sittandes bredvid sig, spjälsäng vägrade hon och somnade alltid i vår säng sen bar jag över henne till spjälisen men om hon vaknade där på natten så ville hon över. Det var först nu i januari som vi har kunnat börja lämna henne efter att vi läst saga och då e hon ändå snart 4 år ! Men att lägga ner och säga god natt låter ju logiskt ... man märker ju på "hur" barn gråter om de är ledsna eller liknande, jag klarar ju inte riktigt att höra gråt :-O så då blev jag kvar ....



Får se när bebisen kommer vilken sovstil han får !

2010-04-07 @ 07:43:46
URL: http://dekallarmigjossan.blogspot.com
Postat av: mamma

tycker ni gör helt rätt.Älvin vill ju ha närheten med handen på magen.Lilla Vilda har kommit på något nytt så vi hoppas att hon tröttnar..Men deras språk kan du nog inte göra något åt,blev så full i skrattnär jag skulle lägga dom .Som dom ropade på varandra o svarade varandra så fort någon av dem sa något ..kram

2010-04-07 @ 08:09:13
Postat av: Lisa

Ha tvillingar på två år och har fortf bökigt kring läggdags;-).När den ena håller på att somna så kanske den andra plötsligt ropa SAGA hihih SAGA sover du....Sen ha man två pigga tjejer igen...

Hade om jag kunnat haft varsit rum till dem för länge sen;-)...

Vi står ju vid dörren när det är sovdags,vi har en fotölj där som vi sitter i.Sambon brukar läsa en bok under tiden.

Barn ska ju alltid testa en hela tiden med,så när man ha två så är det klart det blir jobbigare.

När de sover middag så ligger vi alltid i våran dubbelsäng.Jag eller sambon i mitten med barnen på sidorna.Blir lite som på dagis,man ligger tillsammans.Men det funkar kanon.Min ena dotter vägra ju somna i vagn,eller sitta med för den delen;-)...Vill gå...

Så mitt tips som tvillingmamma,bestäm er tillsammans vad som funkar bäst för er och kör på det,var bestämda med det:-))

Kram

2010-04-07 @ 09:26:00
Postat av: Malin

Jag tycker också ni gör rätt. Kontinuitet brukar löna sig i längden. När vår dotter slutade med spjälsäng så hade vi några kvällar/nätter när hon sprang upp var femte minut, för hon hade ju upptäckt att hon kunde gå ur sängen själv :) Så hon studsade in till oss och sa glatt: Hej här kommer jag! Så det var bara att lugnt och bestämt gå in med henne igen, stoppa om henne och säga godnatt. Visst sliter man sitt hår ibland då, 15:e gången i rad, MEN det lönar sig i längden! Nu letar vi efter första juniorsängarna till tvillingarna så vi har nog några fler sådana nätter att se fram emot....;) Och som ni gör, att lägga henne ner direkt och säga godnatt tror jag är toppen. Vi har också alltid strävat efter att vara "tråkiga" vid läggdags, alltså att inte ge någon direkt respons när de inte vill sova, utan man markerar med hela kroppsspråket att nu är det sovdags, nu är det lugnt och tyst här. Hoppas det inte låter alltför flummigt :)

Kram till er, hoppas ni har lika härlig vårsol som vi har här i Malmö!

2010-04-07 @ 10:15:21
Postat av: Jossan

Hej!!! har en son på 16 månader när han va som dina tvillingar lärde han sig oxå hur man kunde stå upp i sängen tålamodet va inte de bästa just då vi gick in o sa god natt igen o igen....men sen lärde vi oss att vi behövde inte gå in så många gånger han la av själv tillslut när han blev trött.Tack för en trevlig blogg förresten!



Kram

2010-04-07 @ 15:08:34
Postat av: Mia

Hej Zara!

Följer din härliga blogg, känner igen mej i mycket och minns tillbaka när livet var som intensivast med småbarn och späckade veckoschema, sömnbrist samt ett ständigt dåligt samvete att inte räcka till. Har stort kontrollbehov och samma fobi som du.Imponeras av att du (ni)grejar det så bra med jobb och barn. Ett råd på din fråga om Vildas läggning:

När mina barn var små råddes man att ha is i magen och inte gå in direkt. Det blir gärna en kul lek, särskilt när de små liven blivit övertrötta. Ni har så klart svårare eftersom de håller igång varandra. Lycka till!

2010-04-07 @ 20:06:36
Postat av: Liza

När mina systersöner var små oxå tvillingar gjorde de precis lika dant när de skulle sova Erik var då den som ställde sig upp och jag tror att ni gör precis rätt i att lägga Vilda igen när hon ställer sig upp det fungerade på dem iaf.. Jag tror att Vilda nog kommer växa ifrån det men det vet man ju inte..

Tycker ni är jätteduktiga som tar hand om 3 barn på en gång.. Lycka till!! kramar

2010-04-07 @ 21:27:17
URL: http://pinkladiesliza.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Har själv en son på tio månader som ställer sig upp när man lagt honom för att sova, precis som din dotter gör. Jag har faktiskt aldrig lagt ner honom igen, eftersom jag vet att han ställer sig upp lika fort. Utan jag har helt enkelt bara sagt godnatt och lämnat honom. Har aldrig hittat honom sovande ståendes morgonen därefter ;-)

2010-04-10 @ 18:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0