Hård branch!

Vet väl inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg..
Fick en frågan om varför det alltid är jag som spelar huvudrollerna i Emils musikaler?
(personen lade till att jag var duktig & det tackar jag såklart för!)
Vill väl egentligen inte försvara mig, men vill ta upp ämnet.

När Emil skulle sätta upp musikalen AIDA frågade han mig om jag skulle kunna tänka mig att spela birollen Amneris (alltså ingen huvudroll, för den gjordes av HARRIET KYOLABA. Ingen kunde ha gjort den bättre!)?
Kommer inte på frågan svarade jag.
Skulle jag kunna spela musikal?
Han övertalade mig eftersom han tyckte jag skulle passa i rollen.
Jag undrade många gånger vad jag gett mig inpå och trodde väl aldrig att någon skulle gilla det jag gjorde.
Men jag fick faktiskt fina recensioner.
Min självkänsla växte.
Den hade svajat länge vad det gällde sången & detta var min räddning.

Sedan kom rollen som JANE upp. En huvudroll. En roll som jag själv kände skulle passa mig.
Jag visste att folk kanske skulle känna att jag endast fått rollen eftersom jag var tillsammans med Emil.
Men jag hade ju faktiskt visat att jag kunde och det fanns faktiskt många som ville se mig på teatern igen.
Det gjorde mig otroligt glad!
Återigen fick vi fina recensioner.
Sedan fick Emil kontraktet på RENT.
Där fann ingen roll som passade mig och jag kände även att det skulle vara bra med en paus. Just för att jag visste att reaktionerna oxå skulle kunna blir just som frågan ovan.
Jag skulle aldrig spela en roll som jag visste att jag inte skulle göra rättvis.
Emil skulle aldrig ge mig en roll som han inte tyckte passade mig.
Rollen som MIMI gjordes med bravur av RUDINA HAPITI.
Musikalen fick fina recensioner, så även RUDINA!
Men då fick vi frågan varför vi valt att ta in folk utifrån när det finns så många duktiga här i från!?
Man kan aldrig behaga allas behov, det går inte.
När vi väljer ut en ensemble jobbar vi hårt för att hitta de rätta karaktärerna.
Det är det viktigaste och det är ett svårt jobb.
Visst kanske det fanns folk härifrån som sjöng stolen av oss, men som kanske inte passade som rollen.
Det är mycket som spelar in.

Tillbaka till mig.

När Emil fick kontraktet på SKÖNHETEN & ODJURET blev jag tillfrågad av Emil (i samtycke av regissören LINDA GLADH) att spela rollen som BELLE.
Jag blev självklart jätte glad!
Jag tar aldrig för givet att jag ska få vara med för att jag lever tillsammans med Emil.
Emil är perfektionist ut i fingerspetsarna och skulle aldrig ge mig en roll för att vara snäll. Just därför vet jag att jag aldrig bara kan tro att jag får spela vad jag vill.
Skulle jag nu tacka nej för att det finns andra tjejer som också är duktiga?
Tyvärr funkar inte denna branchen så.
Jag vill ju göra det här.
Jag känner att rollen som BELLE kommer bli en underbar utmaning.

Emil har oxå fått frågan varför han själv spelar med i musikalerna.
Varför skulle han inte göra det?
Han har faktiskt under alla år som sångare samlat ihop ett gäng som tycker om att höra honom sjunga.
Han själv älskar att spela musikal.
Det har varit roller som passat honom.
Nu passar inte rollen som Odjuret Emil, då tar han inte den.
Vet att Oscar Bly (en fantastisk sångare & musikal artist) fick samma påhopp då han satte upp JESUS CHRIST SUPERSTAR i Örebro & STHLM när han valde att göra rollen som Jesus själv.
Varför skulle han inte ta den chansen?
Det var hans dröm, självklart skulle han ta den.
Men det är det här med jantelagen i detta avlånga land..

Jag  vet att jag inte kan behaga alla i min tolkning som BELLE.
Det kommer alltid finnas dem som kanske skulle gjort den bättre.
Men jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa för att göra rollen rättvis så att ditt teaterbesök blir något att minnas...


Kärlek!




Kommentarer
Postat av: Johan R

Har aldrig känt så, såg Tarzan, och ja... Jag som besökare förutsätter att Emil castat så bra han bara kan för att ge mig som besökare bästa möjliga upplevelse. Om det sedan råkar vara hans sambo som får rollen eller inte, det är inte relevant liksom.



Kan personen bara "pull it off" med skådespeleri och sång, vilket du fixade supergalant i Tarzan, så skulle du blivit erbjuden rollen om ni bott ihop eller inte.



Färgar du håret brunt till rollen som Belle så är i alla fall denna kotten supernöjd.



PS. Är samtliga karaktärer från filmen med? Lumiere och Clocksworth tänker jag på? Är ruggigt sugen på auditiona för rollen som Clocksworth isf. :-)

2010-02-12 @ 10:45:29
URL: http://johanshuvud.blogg.se/
Postat av: Johan R

Alltså jag uttryckte mig nog lite dåligt. Vad jag menar är, att det är först när det är övertydligt att personen i fråga fått rollen för att han/hon har en relation med regissören / producenten som det blir irriterande, men jag tycker att du med bravur visade i Tarzan att du var som klippt och skuren för rollen som Jane, och du kommer med allra största säkerhet bli den bästa Belle som Emil hade kunnat hitta.



/J

2010-02-12 @ 10:51:37
URL: http://johanshuvud.blogg.se/
Postat av: Zara

Du är snäll johan! Tack! Vilka fina ord! Ja alla rollerna är med!

Jag kommer att bära en fin peruk beställd av proffs :)

2010-02-12 @ 10:53:51
Postat av: Johan R

Underbart! Är nog ingen superstjärna men har väl showat lite på privatfester osv, och känner att det skulle vara spännande att gå på audition, så kan man bocka av det från sin "100 Saker att göra innan man dör"-lista. :-)

2010-02-12 @ 10:58:54
URL: http://johanshuvud.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag tycker du passa super bra som jane och tror även denna roll passar dig super:)

Kör hårt Zara jag tror på dig, och även på världens bästa Emil. Ska bli så kul:)

2010-02-12 @ 11:06:48
Postat av: milo

Man får ingeting gratis här i världen inte ens om man är sambos. Folk är bra dumma ibland, du fixar detta gumman, det är jag helt övertygad om. Bry er inte om alla dumma kommentarer bara köööööööööööööör. Lite sur är jag att inte en av huvudrollerna gick till mig, men det får ja leva med.............

2010-02-12 @ 11:28:51
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Mona Persson

Är helt säker på att musikalen blir jättebra, tycker bara det är synd att Emil själv tar en liten roll för jag vill gärna höra honom sjunga. Eftersom han inte gör skivor så hör man ju väldigt lite av honom.

2010-02-12 @ 11:45:20
Postat av: caroline

Du är bäst Zara. Du är grymt duktig!!

2010-02-12 @ 12:24:10
URL: http://ledsensflikkastankar.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag vet att ni absolut väljer ut de bästa. Det är ett otroligt jobb som ligger bakom. Och vi som gick gymnasiet med Emil vet hur mycket han lever för detta. Därför vet vi också att det kommer att bli sååå bra, precis som alla andra gånger. Vi finns där och kommer att komma och lyssna på er.

Lycka till

2010-02-12 @ 13:14:10
Postat av: Malin

Den rollen är som skapad för dig! Du kommer att göra det hur bra som helst. Har hört många prata om att dom ville se dig i nästa produktion!

Det kommer bli succé! Trevlig helg på er! kramar!

2010-02-12 @ 13:15:15
Postat av: Mona

2010-02-12 @ 13:18:23
Postat av: Gertrud

Vill bara säga LYCKA TILL!!! Du är verkligen värd detta! Stor kram

2010-02-12 @ 13:21:34
Postat av: Anette

Vad superkul!! Helt fantastiskt. Kommer att bli ett år med mycket jobb och mycket skoj antar jag =) Låt inte avundsjuka människor ta glädjen ifrån er! Lycka till. Kram

2010-02-12 @ 13:28:42
Postat av: Elin A

Tror det blir jättebra med dig som Belle:)

En liten fråga. Ska ni anställa nån barnflicka nu till barnen? Det blir väl en hel del jobb för er båda samtidigt?

Ha en trevlig helg!

2010-02-12 @ 13:37:12
Postat av: Marie

Herregud! Svenska avundsjukan!!!! Varför ska man inte ta godbitarna av kakan när man många gånger innan fått slita hårt för smulorna?

Du klarar säkert detta jättebra! Lycka till!

Ha det gott!

2010-02-12 @ 15:25:54
URL: http://www.marieskapar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Visst...



Då går du med andra ord inte på audition...?

2010-02-12 @ 15:26:14
Postat av: Malin

Som jag sa tidigare Zara så är jag övertygad om att du kommer passa superbra som Belle, bry dig inte om avundsjuka. Ser att du fått ännu en anonym kommentar här ovan och jag hoppas verkligen att den personen kan stå för det den tycker. Vill alltså understryka att det INTE är jag! (och jag hoppas att det visar rätt ip-nr...)



Grattis igen och lycka till med alla kommande repetitioner!

2010-02-12 @ 15:58:56
Postat av: Zandra

Du är grym vännen! KRAM

2010-02-12 @ 16:27:46
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Anonym - Varför skulle Zara behöva gå på audition när Emil redan känner henne och vet att det är hon som passar som handen i handsken till denna roll? Varför lägga ner en massa tid på auditions när han redan vet vad han vill ha? Det är bara tramsigt att ifrågasätta detta tycker jag.



Zara - Ska bli jättekul att se dig som Belle! :-) Och att följa er genom detta år av repetitioner osv... som du säkerligen kommer att berätta om här i din härliga blogg.



Undrar vad det är för roll Emil ska ha... ?



Kram kram

2010-02-12 @ 16:48:33
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Mia

Äh vad är det här för trams!? Till och med jag som inte är teaterproducent tror att du och din röst skulle passa perfekt för Belle!



Jag säger bara Helena Bergström/Colin Nutley. DÄR kan vi snacka - men även i deras fall... Helena är duktig och han vet vad hon kan - vad är problemet??



Men där är det i alla fall väldigt uppenbart att han skriver roller just för henne.



Självklart ska Emil vara med i sin egen produktion om han vill... Hade jag älskat musikaler (det gör jag!) och hade röst och talang (har jag inte! LOL) och kunde producera så självklart skulle jag vara med själv. Det Emil gör är entreprenörskap. Han vågar satsa på sin passion! Det behöver vi mer av i det här landet. :)



Åh så larvigt att göra en grej av det här!



Kör hårt, båda två. Det kommer bli super!!

2010-02-12 @ 18:37:54
URL: http://mias.blogg.se/
Postat av: Maggan

Du min vän kommer att vara den bästa Bell ever! Du är en fantastisk sångare och lika fantastisk musikalstjärna. Vi gillar dig rakt igenom. Önskar att jag själv hade kunnat sjunga, hade varit fantastiskt kul=) skit i all avundsjuka och folk som inte ens vågar stå för de ord de skriver ner härinne. Löjliga och inget att bry sig om. Lyssna till ditt hjärta och till din underbara emil som vet vad han vill. Han vill ha dig för att du är bäst...thats it.

2010-02-13 @ 08:40:50
Postat av: Harriet Kyolaba

Du ZARA du ska ALDRIG behöva förklara dig när det gäller roller och du har rätt att Emil väljer folk som verkligen passa till de olika roller och det har han bevisat hittills...DU kommer att bli en jättebra "BELLE" och det ser vi alla framemot att komma och se er....Det kommer alltid att finnas "HATER som det heter på engelska" folk som altid kommer att tycka hit o dit visst det bara att ha sin åsikt. Min åsikt är att Emil har inte gjort annat än valt rätta personer till de olika roller hittills. Föresten Niklas som inte ens kan ta en ton undrar om han kan spela odjuret men att om du skulle bli lite seg nån dag så kan han tänka sig att spela Skönheten AHAHAHAHA

2010-02-14 @ 21:48:49
URL: http://kyolaba.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Tarzan var mitt första teater/musikal besök i "vuxen" ålder, och herregud vad imponerad jag blev! Du/ni var grymma. DU var så jäkla bra som Jane och kommer bli en minst lika bra Belle. Jag tänker definitivt bjuda med pojkvännen och titta på er:-) Kram

2010-02-25 @ 21:17:26
URL: http://cestmoipourtoi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0