Delade magmuskler

Som jag skrev i går har jag haft en del problem med magen.
Det har jag haft hela livet, magkatarr samt ngt fel på bukspottskörteln.
Efter graviditeten har jag haft mycket ont i magen, fast inte på samma sätt.
Mer kramper i magen samt illamående.
En punkt under revbenen på höger sida gör så ont att när man nuddar den lyser stjärnor framför ögonen.
Detta har ju självklart skapat en viss oro.
I går kväll googlade jag symptomen i tron om att det skulle dyka upp "så upptäckte jag min cancer" såklart.
Livrädd var jag.
I stället kom det upp "trådar" där andra kvinnor som varot gravida hadt/har precis samma problem.
Förmodligen har jag delade magmuskler. Kan känna det själv efter jag gjort "testet".
Det kan man tydligen träna bort, men inte vanliga situps.
Det var viktigt att inte göra just det eftersom det kan förvärra.
En kvinna har precis som jag ont på samma ställe samt illamående ständigt. Precis så som jag känt det.
Hon fick operation.
I morgon ska jag ringa Vårdcentralen för att få hjälp med detta.
Kanske man kan få sjukgymnastik, i alla fall till en början.
Orkar ju inte gå med kramper mer, det förstör hela dagarna & man tappar orken att vara mamma!

http://4.bp.blogspot.com/_SankwsBf27I/SiUuGlGeP2I/AAAAAAAAApE/81CPlh21Xr4/s320/separation.png

Kommentarer
Postat av: Therése

Usch då, låter verkligen trist. Men det är ju alltid skönt att få "veta" varför man har bekymmer. Du har kanske redan kontakt, annars kan jag tipsa om sjukgymnas Pernilla Ekman på Vilans vårdcentral. Hon är jätteduktig! Dessutom väldigt trevlig och sympatisk. Honlyssnar och tar sina patienmters nekymmer på allvar.

2010-03-16 @ 09:37:31
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Anna

Tänk vad mkt knas som kan hända med kroppen egentligen!



Man ska ju självklart inte behöva gå och må dåligt, ha ont eller så, så hopps du får den hjälp du behöver på vårdcentralen :)



Internet är en stor hjälp på vägen faktiskt, där kan man läsa sig till allt och få reda på massor, toppen!



Ha det fint!

2010-03-16 @ 09:47:53
URL: http://levinda.se
Postat av: Karin

Det låter verkligen inte bekvämt... men som sagt, skönt att få veta vad som är fel och om man kan göra något åt det! Kram på er.

2010-03-16 @ 10:59:00
URL: http://ellasmat.blogg.se/
Postat av: Emma

Ett tips är att läsa Olgas blogg på mama.se, hon delar med sig av sina efter-grav-övningar för magen mm. Hoppas det ordnar upp sig för da!

2010-03-16 @ 11:27:44
Postat av: Caroline B

Hej!

Har du läst om Tupler metoden? Har läst om det på nätet och den har hjälpt för många.

2010-03-16 @ 11:28:48
Postat av: Natalie

Gud, va tråkigt. Jag har ju delad magmuskel och jag har provat sjukgymnastik och gördlar och det ena med det tredje. Nu verkar det dock som att det enda som återstår är operation, men det är jag inte så sugen på. Hoppas du år lite konstruktiva råd av VC i alla fall! Kram!

2010-03-16 @ 11:36:41
Postat av: mamma

Bra att du gör någotåt det ,det är på tiden.Du måste vara rädd om dig,lilla gumman..puss

2010-03-16 @ 12:35:19
Postat av: Anonym

Det kan inte vara gallan annars? Brukar också kännas under höger revben..

2010-03-16 @ 12:42:59
Postat av: Malin E

Bra att du ska kolla upp det. Hoppas du får en tid snarast! Man ska inte gå runt och ha ont, och framför allt inte gå runt och vara besvärad över det.



Kramar!

2010-03-16 @ 13:10:16
Postat av: Lars

Nej, vad jobbigt. Hoppas att du får hjälp.

2010-03-16 @ 14:52:32
Postat av: Anonym

Det verkar ju faktiskt logiskt att det är det! Ibland är det bra att söka på nätet innan man söker för det är inte alltid man kopplar ihop olika symtom. Detta kan du säkert få hjälp med av sjukgymnast!

Kram

2010-03-16 @ 19:24:26
Postat av: Malin

Kolla upp om det är gallsten!!!!! Mycket vanligt efter graviditeter! Jag har det och vet precis hur det känns..ska operera bort gallblåsan där stenarna sitter om ett tag. Jag har ont precis så som du beskriver, plus illamående, även ont i skuldrorna..mest höger skuldra. Sen kommer dom trevliga gallstens anfallen med jämna mellanrum med...dom är INTE roliga!! Hoppas du får reda på vad det är. Kram Malin

2010-03-16 @ 22:39:49
URL: http://cherrypie1978.blogg.se/
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Tja, min kompis har nämligen klippt sig jättekort. Skulle vara kul om du gick in på min blogg och kommenterade om du dissar eller hissar hans nya frisyr :).

Här har du direkt länken till inlägget: http://ferhat.blogg.se/2010/march/hiss-eller-diss.html



Tack så hemskt mycket! :D

2010-03-16 @ 23:29:55
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Josefine

Tror nog bestämt att det är gallblåsan. Jag opererade bort min 2004 efter väldigt många anfall som ibland slutade med morfinspruta på akuten. Vänta INTE med att kolla upp detta för de anfallen är plågsamma. Mina anfall varade i ca 9 timmar och med konstant värk som inte var av denna värld.

Smärtan känns dels över gallan även ut mot levern, stick i högeraxeln och ont ut mot skuldrorna och i mellangärdet.

Illamående kommer också vid smärtan.

Jag hade ca 80 st stora och små stenar i min galla.

Kolla upp det!!

Kram Jossan

2010-03-19 @ 07:30:17
URL: http://ericeliasemma.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej! Jag har precis som du skitont under revbenen på en punkt och det har kommit efter jag fått barn. Var hittade du den där listan med symptom?

2010-03-27 @ 18:54:22
Postat av: Poyan

Sjukt häftigt att magmusklerna kan dela på sig, trodde inte på det första gången jag fick höra det.

2010-06-14 @ 14:32:29
URL: http://www.mermuskler.se/magmuskler

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0