Begravningen

Jag har varit lite frånvarande i några dagar.
I Söndags begav vi oss hela familjen hem till Karlsborg.
I dag var det dags för Farfars begravning.
En dag som jag både såg framemot och bävade för.
Ett sista Farväl men också mitt första.

Begravningen var planerad i minsta detalj, Emil skulle sjunga två låtar.
Men det som händer är att han i Fredags tappade sin röst!
I går förtsod vi att den inte skulle komma tillbaka.
Fick snabbt överväga om jag skulle orka att framföra åtminstonde en låt.
Jag valde att försöka.
Så jag repade hela dagen i går med Emils hjälp på piano.

Jag vaknade med en speciell känsla idag.
Det var tungt.
Tunga steg tog mig även till kyrkan tillsammans med min familj.
Tårarna började rinna bara jag klev innanför dörrarna.
Det är svårt att ta farväl av någon man har så kär.
Det är svårt att se sin älskade farmor som förlorat sin livskamrat.
Att se sin pappa och farbror som förlorat sin far.
Svårt att se sin bror lida lika mycket som jag gör.
Men det var en fin & ljus begravning, arrangerad precis som farfar ville ha det.
Sången gick bra, lite skavanker här & var.
Men jag är stolt över mig själv.
Stolt över att jag trotts skakande kropp, hårt klappande hjärta lyckades framföra denna låt till farfar.



Musik har stor betydelse i sorg men även i glädje.
I sorgen kan musiken även få en att känna glädje.
Som när dom spelade Louis Armstrong "What a wonderful world", då kunde jag se farfar framför mig njuta av den underbara låten.
Anthem spelades som inmarch på orgel, då rann tårarna.
Och när vi spelade upp Emils version av "Stad i ljus" (som han egentligen skulle framfört) trodde jag att jag skulle gå sönder..

Men nu har jag sagt farväl. Jag ska nu plocka fram alla fina minnen vi haft genom hela min livstid och minnas honom med glädje.

Farväl min älskade farfar!
För alltid i mitt ♥


Kommentarer
Postat av: Carina Persson

Så fint, Zara, att du sjöng för din farfar en sista gång. Så starkt av dig att klara av det. Det är så svårt att ta farväl av någon man älskar. Tänker på dig!



Kram!

2010-11-16 @ 23:12:44
URL: http://metrobloggen.se/carinas69
Postat av: Anna-Karin

Du var verkligen så bra i kyrkan! Jag fick rysningar när du sjöng. Beundrar dig för att du klarade det.

Kram

2010-11-16 @ 23:17:38
Postat av: Zandra

Åh!

Kramar om hela familjen!!! <3 <3

2010-11-17 @ 00:00:12
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Linda

Tänker på er!

2010-11-17 @ 00:34:38
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: mio

Kram till er allihop

2010-11-17 @ 06:42:07
Postat av: Pia

Mycket starkt av dig att orka sjunga men kan tänka mig att det känns bra i ditt hjärta nu när du väl gjort det. Många kramar till dig Zara.Va rädd om dig.

2010-11-17 @ 07:37:16
Postat av: Therése

Gud vad duktigt av dig att orka sjunga. Jag blev tillfrågad am att sjunga på min Farfars begravning men jag kunde inte. Nu är jag ju inte van att stå framför andra och sjung aheller. Med din rutin kan man kanske "gå ini en roll" lite mer och få kraft därigenom.

Fina låtval ni hade. Stad i ljus hade vi på min plastmorfars begravning nu nyligen. Det var första gången jag verkligen lyssnade till texten, och man får ju säga att den passar vid ett sånt tillfälle.

Hoppas Du känner att Du fick ett fint farväl till Din Farfar.

Styrkakramar!

2010-11-17 @ 08:01:38
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Sara Li

Oerhört starkt av dig... Kramar om!

2010-11-17 @ 08:06:16
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Mo

Tänkte på er under hela dagen igår. skönt att höra att det gick bra till slut. Kram

2010-11-17 @ 09:43:37
Postat av: Åsa

Så fint Zara. Riktigt starkt av dig att du orkade sjunga när du har sån stor sorg. Jag beundrar dig!

Kramar om

2010-11-17 @ 15:18:00
Postat av: Harriet Kyolaba

Hej kära vän:) Gud vad duktig du är jag skulle ALDRIG klara av att sjunga på Begravning inte ens för någon jag inte kände...Så jag kan stolt säga att Jag är stolt över dig för det kan inte varit lätt....TÄNKER PÅ DIG MASSOR och du vet att jag finns om det är något. Jag lova att Kyolabas kök ska ta upp kålen som du älskar;) Kraaaaaaaaaaaam

2010-11-17 @ 23:16:21
URL: http://kyolaba.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Åå jag beklagar verkligen. Tänk på alla fina minnen och ha de kvar <3

Jag vill kika in för att tacka för det underbart fina smycket som du gjort till min dotter Nima.

Hon fick det i dopgåva och vi blev väldigt glada. Du är superduktig och jag kommer definitivt att göra några beställningar framöver.

Planer finns på halsband till mig och min sambo.

Tack igen :)

Sköt om Dig!

2010-11-17 @ 23:36:54
URL: http://beskan.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej Zara.

Det kan inte ha varit lätt. vet att vi diskuterade just detta i bilen hem. Hur svårt det är att sjunga på en närståendes begravning. Strongt av dig att kunna det, och jag tror att det enda är skönt att ha kunnat göra det. Liksom en sista grej..

Ta hand om dig!

Kramar!

2010-11-18 @ 17:04:35
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Sandra

Begravningar är fruktansvärt tufft och det finns inget sorgligare än att säga hejdå till någon som har betytt mkt en.

Starkt av dig att orka sjunga!

Hoppas du mår bättre nu och att du och familjen får en lugn och skön helg!

Har en liten utmaning till dig i min blogg via denna länken http://sandrastoughts.blogspot.com/2010/11/4-saker.html

Kram

2010-11-19 @ 16:50:03
URL: http://sandrastoughts.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0