Vårt hus



Emil fick denna bilden mailad till sig av en tidigare ägare till vårt hus.
Bilden är tagen på tidigt 30 tal och huset är registrerat tidigt 1900 tal.
Vilket fall tycker jag det är så otroligt roligt att få glimtar av historien om huset.
Lite vet vi redan men både jag och Emil älskar historia i hus & möbler.
(Jag har suddat ut anisktena i respekt mot dem som fotats eftersom jag inte kan fråga dom om ett ok)
Kolla grinden, den i silver precis som vi precis fått den målad till.
De fina fönstrena är tyvärr inte kvar, men våra är också fina såklart.
Där uppe har vi förberett med altandörrar till den kommande glasverandan som ska bli när pengar & tid finns.
Fasaden ändrade dom ju tyvärr från fin träpanel till etanit.
Men det är något som vi även ska ändra tillbaka :)

Vi har fått berättar för oss lite hur det såg ut från början.
Lite har vi upptäckt själva under renoveringen också såklart.
Fina gamla trägolv som ersatts med plastgolv, Tegel och träväggar ersatta med gips. Men det som grämer mig mest.
Från början fanns det en kakelugnar i så gott som varje rum.
Men det blev omodernt (hur kan det någonsin bli det? Så svårt att förstå idag) och togs bort!!

Vi tycker mycket om vårat hus.
Det kändes "varmt" första gången vi satte vår fot innanför dörren.
Det är fortfande en del att göra, speciellt utvändigt.
Det tar tid. Vissa tycker det har tagit för lång tid. Men i bland kommer det annat i vägen i livet.
Men jag vet att det kommer bli så fint när det väl är klart.
Jag och Emil har precis samma syn i huvudet om hur slut resultatet ska bli.
Tro mig, jag lägtar..

Det viktigaste är att vi hittat hem och det har vi...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Guud vad häftigt!! Att ha en bild på sitt hus med , förmodligen boende med på kortet , skulle jag känt va så superkul.. vilken känsla det måste ge er, att se detta kort på ert hus så långt tillbaka i tiden. P¨något sätt måste huset kännas så mkt mer levande och så mkt mer värt :).. HÄÄRLIGT!!!!

kram/ Lena

2010-11-12 @ 21:35:43
Postat av: mamma

Underbart ,tänk vilken historia det finns i huset..Renovering av gammalt hus får man ta lite då o då.Ni har fullt upp jämt..Glöm inte att vila...puss

2010-11-12 @ 22:03:03
Postat av: Therése

Härligt med historia. Vårt byggdes ju 1977 så det är inte så mycket att komma med :P inga vingslag där inte. Bara skeva väggar och ojämna golv som ställer till det nu när vi fixar lite.

Visst tar det tid med renovering. Vi är inte heller intresserade av att låna sönder oss hos banken för att kunna göra allt på en gång. Det får ta lite tid... ska man jobba med det själv också är det inte så lätt. renovera, heltidsarbeta, barn, vardagsliv... det är många bollar i luften. Men tänk när det väl är färdigt, så underbart det ska kännas!!!

2010-11-12 @ 22:28:17
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: minna

vilken gåva att få en sådan bild av sitt hus, ni verkar ha rätt inställning till renovering, men tyvärr var det så med kakelugnar att dom knackade man sönder m hammare omodernt och gammalt då men inte nu!!lycka till med er vision håll fast vid den!!!m

2010-11-12 @ 23:48:20
Postat av: Johan Rönn

"Det tar tid. Vissa tycker det har tagit för lång tid. Men i bland kommer det annat i vägen i livet.

Men jag vet att det kommer bli så fint när det väl är klart."



Härlig och hälsosam syn på renovering. Fint hus till fina människor :-)



Kram

/J

2010-11-13 @ 14:47:45
Postat av: ♥ L A I L A ♥

åå vad fint =)

2010-11-22 @ 13:41:37
URL: http://lailaaziz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0