Silverkurs

Som sagt, i helgen har jag gått en kurs i silverlera.
Mycket roligt & spännande. Svårt & pilligt.
Tänkte visa mina första alster, men tänk på att et är mina första. Mycket skavanker här & var.




Först fick vi börja med att göra ett struktur smycke. I mitt fall ett löv. Där penlar man på en massa lager pasta på föremålet. Det ska sedan torkas och brännas.
Därefter fick vi lära oss att göra ett hålsmycke med mönster.
Jag valde stjärnor.

Efter leran har bränts ser den ut så här, helt vit. När man sedan börjar putsa det träder silvret fram.
Häftigt att se hela processen från lera/pasta till att bränna och sedan putsa.
Allt fick vi göra själva.



Mitt löv som tyvärr blev lite svart eftersom ngt ämne i lävet gjort att det oxiderade.
Själva hänget fick även lära oss att göra, finns mängder sätt att göra det på.



Mitt hålsmycke. Efter bränning putsade jag upp det med lite struktur. valde sedan att putsa en stjärna blank.



Sedan var det dags för att testa på ett sådant här smycke. Meningen var att vi skulle lära oss tekniken att få mönster på båda sidorna. Jag valde ändå att ha en blank framsida & ett blommönster bak.
Gjorde ett eget knubbhjärta och satte en sten i det.



Hade lite lera kvar och bestämde mig för att testa ett hjärta på fri hand. Gjorde detta med mönster.



Här är mina första silveralster :)


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad fina de blev!!!

2010-09-20 @ 10:42:35
URL: http://frokenmli.blogspot.com
Postat av: Åsa

snyggt Zara=)

2010-09-20 @ 11:39:29
Postat av: Åsa

Snyggt Zara=)

2010-09-20 @ 11:40:37
Postat av: Hanna

Va fint! Rolig hobby!

2010-09-20 @ 13:38:02
Postat av: Iréne

Hej! Så fina de blev! Det är allt lite magi över det, eller hur? Från lera till silver..... Jag blev med helt såld på det, kunde knappt somna på kvällen. Ha det bra!

2010-09-20 @ 13:41:55
Postat av: Eva

Men vad fint allt blev! Har själv varit sååå sugen på att prova, har sett silverlera i Slöjddetaljers katalog men det har inte blivit av att köpa.

2010-09-20 @ 15:40:52
Postat av: milo

Oj vad fina. Vad duktig du är. Bra jobbat.

2010-09-20 @ 19:44:23
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Annelie

Så fint, snacka om att man har missat nått. Visste inte om denna teknik alls.

Låter och ser spännande ut.

2010-09-20 @ 22:23:30
URL: http://tisenslillasnigel
Postat av: Jeanette

åh vad kul :)

vad kostar den sådan kurs??

2010-09-22 @ 10:54:08
URL: http://jeanettem.blogg.se/
Postat av: Harriet Kyolaba

Wow så vackra de blev....får nog snart Önska mig nåt fint av Sambon min....nåt som du har gjort menar jag såklart...(Föresten barnens Farmor bär båda sitt Halsband o Armband Varje dag:) Tänkte att det kanske kul för dig att höra....Hälsa söta familjen från oss alla Kraaaam

2010-09-22 @ 23:29:28
URL: http://kyolaba.blogg.se/
Postat av: Zara

Tack alla för era kommentarer.. Tror dock att jag kan bättre än så här (hoppas jag i alla fall ;) ).. Övning ger färdighet!

Kursen kostade 900:-+ material 850:-

2010-09-23 @ 21:38:14
URL: http://zara82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0