Allergi


Bild: Hannu Lilja

I dag ringde dom från skolan och berättade att Ängla fått en allergisk reaktion.
Paniken stiger lätt i min kropp när det kommer till just allergi.
Det sitter så djupt in i själen den där dagen då jag trodde att vi skulle förlora Ängla.
Snabbt plockade vi ihop Älvin & Vilda och stack upp till skolan med tabletter.
Helt igensvullen i ögonen och ansiktet kom hon fram direkt för att svälja sin tablett.
Hon fick följa med oss till teatern idag, så vi kunde hålla koll.
Så vad var det?
Ingen aning.
Jag pratade med barn allergi där Ängla är patient. Jag trodde det var äpple eftersom det var det hon precis ätit.
Men dom trodde mer på att hon just nu pga förkylning var mer känslg mot vänner som har katt hemma och på så vis har det på kläder och hår.
Vad vet jag? Det är just ovissheten som gör mig rädd.
När händer det nästa gång & vart. Kommer det sätta sig på luftvägarna?
Barnen är ju allt vi har!
Vi ska få en ny tid till barn allergi för att ta nya tester samt få hem mer betapred.
Jag vill alltid vara förberedd.

I ♥ U ÄNGLA

Kommentarer
Postat av: Eva

Usch vad otäckt, förstår att du vart rädd! Ni får ge henne ett halsband med en berlock som hon kan ha ett piller med sig i överallt.

2011-02-08 @ 21:14:13
Postat av: mamma

Mitt vackra barnbarn, jag tycker så synd om dig. Hoppas verkligen att du inte får mer allergi, älskar dig, mormor! puss

2011-02-08 @ 22:07:29
Postat av: Maria Bredin

urs då :( förstår att du blir rädd :(



jätte fin bild på henne

2011-02-08 @ 23:31:43
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: Zandra

Åh fina fina Ängla! Minns att jag var i skolan den gången det stod om änglas reaktion i tidningen..... jag fick tårar i ögonen, någon frågade varför, jag sa som det va... och personen svarade: Men varför är du ledsen? Emil och Zara skulle ju inte bry sig om det gällde dig eller ditt barn... du må tro att jag blev förbannad!!



Jag förstår att det sitter i, är såå glad att det gick bra, den här gången oxå!

Hälsa min favorit ängla m en stooor kram! hälsa även att bilden är fin och att hon är superfin!!



Nu ses vi snart, såå roligt! <3



Puss o kram fina ni!

2011-02-09 @ 01:29:20
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Therese

Det är läskigt med allergi. Jag är själv megakänslig mot katter, så pass att jag fått söka mig till akuten när jag fått reaktion.

Det ligger en del i det de säger med extra känslighet när man är förskyld, så har jag det också. Kan bli jobbigt när man har barn på jobbet som vill sitta nära, så har det kanske gosat med katten innan de åkte hemifrån. Hoppas dock att ni slipper fler "skrämselskott" av denna sorten.

Hälsa henne från en annan kattallergiker! <3

2011-02-09 @ 07:51:10
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Anonym

Usch ja det är ju oroligt med allergi och särskilt när ni inte vet vad det är är som orsakar det. Förstår verkligen att du blev rädd. hoppas ni får ordning på det. stackars tösabiten. kramis

2011-02-09 @ 08:21:29
Postat av: Linda BT - 3barns tvillingmamma

usch då. hoppas ni kommer på vad hon inte tål så ni kan utesluta det.

kramar Linda

2011-02-09 @ 19:23:56
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför har hon inte med sig lite egen medicin i ryggsäcken eller nått? Då kan hon ju ta den så fort hon känner att hon håller på att få en reaktion, och så slipper ni stressa iväg.

2011-02-09 @ 22:53:26
Postat av: Anonym

Tack för era fina ord :).. Jag är själv också kattallergiker.. Dock har jag alltid klarat att vara bredvid folk som har katt hemma.. Det är jobbigt med allergier. Ängla har alltid haft ngn allergi så personal på dagis hade alltid betapred till hands. Men det har växt bort och hon har endast reagerat krafitgt av katt en gång, då av kattungar som oftas har starkare allergener. Så därför har jag inte haft tabl i skolan innan men jag lämnade en karta redan då vi hämtade henne i Tis. Känns tryggt och bra!

Jag vågar inte lämna dom med Ängla ännu, tror inte hon klarar det ansvaret ännu. Men nu kommer jag gå tillbaka till dom gamla rutinerna att alltid skicka det med den ansvariga vuxna hon är med. Kram till er!

2011-02-09 @ 23:25:00
Postat av: Anonym

Fy vad otäckt! Vår lilla prinsessa får allergi lite då o då. I form av nässelutslag... Blev lite nojig sen dom sa att det kan sätta sig på andningen... Men man får försöka släppa det även om det inte är lätt! Lycka till!

Ha det gott!

2011-02-10 @ 07:56:30
URL: http://www.marieskapar.blogspot.com
Postat av: Annelie

Zara, vilken panik kännsla det måtte ha vatt för er på väg till skolan, sitt barn är ju ens allt. Ingenting får hända dom, ingen får vara dum mot dem.

Du ska inte lägga ansvaret på Ängla med tabletterna,

det ska skolan sköta och veta.

Det kan ju inte vara lätt med allergier.Vi är näst intill befriade från det. Man och barn är laktos intoleranta och vad är det mot andnöd.

I 10-åringens klass är en flicka som bla har nöt allergi. Hon har en sjukväska i klassrummet i ett skåp som lärarna har ansvar för.

Den väskan sak alltid med på utflyckter eller om de lämnar skolans område.

På vår skola råder totalförbud mot nötter, sedan de fick en ny rektor som är allergiker.

Inte lätt att förbjuda barn med djur kanske.

Hoppas allt är bra nu. Vilken gullunge hon är.

2011-02-10 @ 09:00:09
URL: http://tisenslillasnigel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0