Svininfluensan

Jag har inte varit speciellt rädd för det där med svininfluensan.
Men det kryper mer & mer på mig.
I går gick regering ut med information och har det någonsin hänt ang någon influensa?
Min morbror som arbetar inom vården brukar aldrig vara nojig för några sjukdommar, men han sa till mig att ha respekt för denna influensa. När han säger det blir jag faktiskt lite nojig.
Handsprit har jag i väskan & en i pumpflaska hemma på handfatet.

Jag har nu oxå bestämt att försöka undvika förkylda människor så mycket det går.
Inte ta med Vilda & Älvin till ngn som är förkyld under denna smittorisk tid.
Nu går ju Ängla på dagis 15 timmar i veckan så helt skyddad kan man inte vara.
Har även sagt till på dagis om dom hör minsta lilla knyst om smittan på dagis i Färlöv.
Jag hörde att man inte skulle gå till arbete eller dagis med förkyldningssymptom, kommer det hållas tror ni?
Jag hoppas att alla tänker till en extra gång just nu för att minska denna spridning.
Enligt regeringen skulle den i alla fall ta död på ca 6000 svenskar.

Så fram med handspriten och håll er hemma när ni är förkylda med halsont folk!


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Men att komma ihåg är att för 80% som blir smittade blir det bara som en vanlig influensa. Men tvätta händerna med tvål och vatten ofta, annars hjälper inte handspriten!

2009-09-02 @ 10:47:16
URL: http://sharpen.blogg.se/
Postat av: mamma

jag har med pratat med Johan,bra att du håller bort barnen.puss

2009-09-02 @ 12:08:05
Postat av: Anonym

Jag hörde på radion idag att det handlar om 50 st svenskar inte 6000!

2009-09-02 @ 12:13:46
Postat av: Anonym

Dessa 20% då? man ska aldrig säga att det inte händer oss eller våra nära och kära. Tycker absolut denna influensa är skrämmande, kanske för man är gravid och väntar sitt första barn.Får hoppas apotketet får in sin handsprit nu, är ju leveransstop.

2009-09-02 @ 12:14:51
Postat av: Anonym

6000 döda i Sverige???????? Tror man verkligen det kommer bli så illa? Det har inte jag hört eller läst. Låter ju jätteallvarligt.

2009-09-02 @ 13:36:12
Postat av: Så ere

Mellan 2000-3000 tusen svenskar dör varje år av influensan då är 5-15% av befolkningen drabbad.

Med svininfluensan förväntas 3 miljoner dvs ca 50% av befolkningen bli smittad och i runda tal 6000 dödsfall, då i åldern 0-40 år

2009-09-02 @ 14:56:45
Postat av: Maria Bredin

nej d kvittar vad vi säger. föräldrar kommer ändå me sina förskylda barn. Vi får hela tiden skicka hem barn. Vissa föräldrar säger att deras barn inte alls är förskyld och låter barnet springa iväg o leka. Sen upptäcker vi att de är de visst och då blir det att kontakta föräldern

2009-09-02 @ 15:12:59
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: marica

Om barn som är förkylda ska vara hemma så kan ju typ inga barn gå utanför dörren. . . . Jag tror på att tvätta sig och sköta sin hygein och handsprit men mer kan man inte skydda sig, tror jag!

2009-09-02 @ 20:20:41
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hörde också igår att det rör sig om 50-60 svenskar, absolut inte 60000, det är ju nästan värre än hongkonginfluensan i så fall....



Själva har båda mina barn varit förkylda och jag ( jag och den minsta är fortfarande) har ändå tvättat händerna noga och spritat dom efter....



Så förkylningar när skolorna börjar kommer man aldrig ifrån, tyvärr. Fast man ska nog inte säga tyvärr för ju fler förkylningar och influenser man har desstu starkare imunförsvar får man, så är det.



Ha det bra!!!!

2009-09-03 @ 07:04:30
Postat av: Så ere enl Smittskyddsinstitutet

Fem miljoner kan smittas av svininfluensan

Svininfluensan kan drabba fem miljoner svenskar.



Små barn löper störst risk att smittas - samtidigt varnar myndigheterna för kris i arbetslivet.

- Vi räknar med att 50 procent av arbetskraften kan vara borta på en gång, antingen för att de är sjuka eller vårdar någon anhörig, säger Eva Hamberg på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.



Tomma arbetsplatser, stängda skolor och kaos på de svenska sjukhusen - det är bilden myndigheterna tecknar av vad som väntar när svininfluensan slår till med full kraft mot landet i höst.

Skräckscenariot har nu fått dem att agera gemensamt för att försöka stoppa det värsta utbrottet.

I går meddelade socialstyrelsen sin nya drastiska strategi. I stället för att, som tidigare, spåra smittkällan till alla misstänkta fall ska man nu fokusera på de personer som löper störst risk att smittas.

- Vi satsar resurserna där det ger mest effekt. Vi har lagt mycket tid på att hitta smittan, men den har spridits ändå, säger Anders Tegnell, chef för smittskyddsenheten på socialstyrelsen.



40 000 riskerar att dö

I värsta fall befarar de att fem miljoner svenskar ska smittas. Det skulle i extremfallet innebära att så många som som 40 000 personer riskerar att dö.

Siffran kommer från Smittskyddsinstitutet och är beräknad på att dödligheten är 4 000 personer per halv miljon smittade - samma dödlighet som den årliga säsongsinfluensan har.

Men även lägre siffror kommer att innebära stora påfrestningar på sjukvården.

- Vi kan inte utesluta att personer kommer att dö. Sjukvården får det jobbigt, säger Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet.

Läget väntas bli akut i slutet av augusti då skolorna startar och folk går tillbaka till sina arbetsplatser.

- Motorn i epidemin är dagis- och skolbarn och de smittar sedan sina föräldrar, säger Annika Linde



2009-09-03 @ 13:45:52
Postat av: Ni som tror på 50st

Jaha, då har en till avlidit. Enl era beräkningar är det bara 48 kvar som riskerar att avlida

2009-09-03 @ 13:49:05
Postat av: Eva

Jag håller med dig Zara, jag brukar inte heller nojja men detta känns så sjukt olustigt nu med nyfödd bebis och allt.

2009-09-03 @ 14:47:52
URL: http://mammamattefru.blogspot.com
Postat av: Jossan

Jag väljer att inte skriva panik på väggen i onödan. Däremot e vi extra noga hemma med handtvätt osv och vet även att förskolan e det. Verkar vi eller Nova nedsatta febriga eller rejält förkylda så är vi hemma, det ser jag som en förutsättning i nuläget.



Jag tror förskolorna gör rätt i att vara ute så mycket de kan samt sprita ytor där barnen hålls med händer osv !



Men har man små bebisar e det nog klokt att inte vistas ute i stora folksamlingar eller bland många förkylda osv. MEN trots allt så tror jag det e från förskolorna de största smittorna kommer och ska man då försäkra sig så ska man nog inte ens lämna barnen. Men för hur många är det möjligt ?

2009-09-04 @ 07:29:13
URL: http://jossan1982.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0