Kristianstadsbladet 29/8-08



Genom eld och vatten

Publicerad: 29 augusti 2008, 01:15
n Musik
2003 kom hon från ingenstans och blev Sarek-Zara med hela svenska folket. Gruppen har nu gått genom eld och vatten för att landa precis där de alltid velat vara. Inte längre ett maskeradband, utan ett folkpopband med siktet inställt på Japan.
Det har gått fyra år sedan förra albumet som gavs ut i samband med 2004 års schlagerbidrag "Älvorna". Fyra år senare och med tredje plattan "I natt ska marken skälva" är Sarek tillbaka. Ett bidrag ska skickas till Melodifestivalen, bandmedlemmen Göran Månsson är populär folkmusiker i Japan. Låtskrivaren och textförfattaren Stina Engelbrecht har gett ut en barnmusikbok. Och Zara Kronvall har rotat sig "hemma i Kristianstad" och blivit luttrad, kritikerrosad musikalartist i "Aida" och "Tarzan".

– Jag har verkligen fått blodad tand för musikaler, jag känner mig verkligen hemma där.

Ändå tackar hon nej till en given huvudroll i maken Emil Sigfridssons nästa stora musikalprojekt "Rent".

– Ska jag göra något vill jag kunna göra det till 100 procent. Och nu är det bara Sarek som gäller, hur gärna jag än vill stå på musikalscenen igen. Men man kan ju inte klona sig. Nu får jag släppa fram någon annan, Kristianstadspubliken kanske också förtjänar lite nya ansikten!

Som ur en film
Vi backar bandet ett par år. Zara Kronvall beskriver sitt publika genombrott som taget direkt ur Jonas Gardell-filmen "Livet är en schlager" och Helena Bergströms karaktär. Zara Kronvall jobbade som resurspersonal på en skola där en av föräldrarna – det blivande Sareks Stina Engelbrecht – fick med sitt bidrag "Genom eld och vatten" till 2003 års schlagerfestival.

– Hon hade sett mig på skolan när jag var konferencier på elevernas version av "Småstjärnorna". Och folk kände till att jag höll på mycket med sång och artisteri lokalt.

Det var Zara Kronvalls scenutstrålning som ledde till förfrågan i fall hon ville vara med i det ihopplockade bandet Sarek och uppträda i schlagerfestivalen.

– Dittills hade jag bara drömt om att en dag få sitta i publiken på Melodifestivalen! Inte att faktiskt stå på scenen. Vi kände knappt varandra i bandet när vi väl stod där. Men det är helt omöjligt att inte lära känna varandra efter två intensiva år i en turnébil. Och var en lyckoträff, vi har så fantastiskt kul ihop.

Japan nästa?
I fel händer fick dock Sarek och de tre sångerskornas pälsklänningar lite av en buskisstämpel på sig, menar Zara Kronvall.

– I början gjorde vi allt vad folket runt omkring oss sa. Jag var bara 20 år då, och vi hade fått skivkontrakt! Nu har vi blivit äldre, och förhoppningsvis visare! Nu gör vi bara det vi själva vill – och för att vi vill det, inte för att vi måste.

Sareks nya skiva beskriver hon som mer avskalad, naknare, samtidigt som eurobeatsen finns kvar för de inbitna fansen. En fansskara som sträcker sig utan för landets gränser – till Belgien, Tyskland, Holland. Och kanske så småningom Japan:

– Japaner älskar svensk folkmusik och Göran i bandet är ganska så stor artist där. Vi får se vad hans kontakter ger, säger Zara Kronvall som även hoppas på att bandet, med färskt kontrakt hos ett av landets större bokningsbolag, kommer till Kristianstad i sommar.

– Det här är hemma för mig, att få spela på ett Musikaliskt Strandhugg i Tivoliparken hade varit perfekt för vår musik.

Sitt första comebackframträdanden gör Sarek dock på Nyhetsmorgon i TV4 den 3 september.




Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tycker du gör jätte fina smmycken!

Kan man beställa av dig och isåfall vad kostar det?

Kram! =)

2008-08-29 @ 09:27:53
URL: http://emmaasilverberg.blogg.se/
Postat av: Jossan

Underbart album ni gjort ! Det e nog det bästa hittils ! Men på min skiva stämmer inte låtnummer med innehållet med texterna ... stämmer dock med baksidan !



Bra jobbat !

2008-08-29 @ 11:16:25
URL: http://www.josefina82.blogspot.com
Postat av: Olle

Väldigt bra artikel!



Vet du vilket klockslag ni medverkar i TV4? Barnen vill nog inte missa det.

2008-08-29 @ 12:55:12
URL: http://cannibal.blogg.se/
Postat av: Jossan

Ja den e super verkligen !



Minns fortfarande när jag snackade med Carro B i tele och du i bakgrunden sjöng någon dansbandslåt till något band du skulle på audition för eller hur det var ! Många år sen du !



Ha en fin helg !

2008-08-29 @ 19:04:08
URL: http://www.josefina82.blogspot.com
Postat av: Carina Persson

Hej vännen!



Vad fin du är i dagens Kristianstadsblad! När barnen såg det så skrek Markus: "Titta mamma, det är VÅR Zara!!" :-)



Vi laddade ner "I natt ska marken skälva" redan när du la ut länken här första gången. Barnen är tokiga i låten och dansar och sjunger till den. Och naturligtvis så har flickorna den i sina MP3-spelare också.



Ha det bra och hälsa Emil och Ängla. Hör av dig när halsbandet är klart.



Kram från Carina, Markus, Emilia och Linnea

2008-08-29 @ 21:53:30
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Zandra

Åh du är så jäkla söt Zara!

Roligt, coolt Det där om de blir nå med Japan..

Ska kolla på stan imorg efter skivan, annars beställer jag den!

Massa Kramar!

2008-08-29 @ 22:55:00
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: emma

Grattis!! Ni är riktigt imponerande. Kan lova gott att er ni skiva kommer spelas flitit här uppe i norr!!!Hoppas du haft en trevlig helg!

2008-08-30 @ 08:25:51
Postat av: linn syster

jag är så otroligt stolt över dig zara! du är så duktig så det är inte sant! jagälskar dig så jvla mkt! kom ihåg det! kram från din syster <3

2008-08-30 @ 11:38:44
URL: http://cryyourtears.blogg.se/
Postat av: Sarek-Jessica

Sötgumman vad fin du e! Imorn är det min tur att göra intervju, hihi. Lite nervöst...



Vi ses snart!

Stor kram från mig i dom Norrländska skogarna!;-)

2008-08-31 @ 14:50:00
URL: http://www.2barnsmorsan.blogspot.com/
Postat av: mio

Det är helt otroligt vad söt du är zara!!

Jag kommer absolut köpa skivan!!

kram

Postat av: Eva-marie

Det var ett trevligt reportage - och jag håller med alla som tycker att du är jättesöt! KRAM

2008-09-01 @ 23:47:43
URL: http://www.metrobloggen.se/evam

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0