Debatt :)

"Lite nyfiken.... men hade det ine varit lättare att ha den stora flicka hemma. Jag har en pojke på 4 år och två små tvilling töser på 4 månader och vi är hemma och myser och tar det lugnt alla 4:a..... Inte alls bra fr någon av er att stressa runt:)
Välmening!
Linda"

Fick denna kommentaren i går efter mitt inlägg.
Så jag tänkte att jag skulle besvara den.
främst för att det varit och är en stor debatt om att just ha syskonen på dagis vid föräldraledighet.
Jag tror väl egentligen inte att finns några rätt eller fel i denna fråga.
Utan alla familjestiuationer ser olika ut.
Att vi valt att ha Ängla på dagis 3 dagar i vecka  är främst för hennes egen skull.
Hon har ett grymt lekbehov och behöver vara bland andra barn.
Med två 1 månaders bebisar har vi inte tid för någon lek med henne i samma grad, och en vuxen kan inte ersätta ett barn.
Att bara gå hemma & få komma i andra hand (vilket hon tyvärr måste göra nu om ett barn skriker, ska äta, bytas osv) är inte bra för Ängla. I går när hon kom hem var hon så glad, gladare än på länge!
Så härligt att se.
Det är även Änglas sista år på förskolan. Det är mycket pedagogiska förberedelser inför skolan & det är super viktigt att hon får behålla den fina kontakten med sina vänner inför skolstart.
Då kom hon ändå hem tidigt (kl 14) och hon hade många timmar på sig att umgås med oss :)
Att det är lite stressigt nu i början att hitta alla rutiner får vi ta.
Vi kommer in i det.
I dag lämnade Emil & jag och bebisarna ska hämat :)
(gissa om hon e stolt när vagnen rullar in på dagisgården!?)

Men som sagt, detta är bäst för vår familj och för Ängla.
För andra är det tvärtom.
Man ska inte dömma några parter, för alla älskar vi våra barn!


Kommentarer
Postat av: Jossan

Tycker du gör helt rätt ! INGEN tjänar på att ha barnet hemma. Barn behöver andra barn. Dessutom händer mkt förberedande saker inför förskoleklass och skola iallafall på de förskolor där jag arbetat. Barn kan ha ett socialt nät precis som vi, varför beröva dem det då de ändå får mkt av båda världarna, hemma och förskolan !

2009-08-11 @ 09:56:51
URL: http://jossan1982.blogspot.com
Postat av: zara

ja, det glömde jag att skriva.. Att det är ju Änglas sista år på förskolan och hon kan behöva både som du skriver förberedelserna & att behålla kompisarna..

2009-08-11 @ 10:50:03
URL: http://zara82.blogg.se/
Postat av: Camilla B

Tycker även jag att det är rätt mot det äldsta barnet att få träffa sina kompisar.Maja gick oxå hon 3dagar i veckan på förskolan o hon var super glad för det.Dels föratt träffa sina kompisar.Edvin fick kolik o komjölksallergi så fm var inte så roliga här de 4 första månaderna.Maja blev oxå stolt när vi hämtade o visa glatt upp lillebror.Huvodsaken är att alla trivs med vad man gör så e det bra...

2009-08-11 @ 11:32:47
Postat av: mio

Jag tycker också att ni gör helt rätt!

2009-08-11 @ 11:52:45
Postat av: Sara Li

Precis så resonerar vi också när det gäller Tove! Hon behöver de där timmarna på dagis där hon får leka med kompisarna och med andra saker än de som är hemma. Hon gillar att vara hemma också, och det är ju det som är så bra med att bara ha henne på dagis en halv dag i taget.

2009-08-11 @ 13:44:51
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Maria Bredin

Jag jobbar på förskola. Jag anser att det är bra för syskonet att få komma hemifrån lite och få umgås med barnen på förskolan :)

2009-08-11 @ 15:02:00
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: Ickaa

Jag tror som du säger att det är vädligt individuellt för varje familj. Men jag tror oxå det är bra för syskonet att få komma hemifrån, d är som sagt bara 15 timmar i veckan och dom hinner vänja sig vid sina nya syskon oxå samtidigt som dom får leka med barn i sin egen ålder. Jag har faktiskt haft den här diskussionen med en annan personal på förskolan där jag jobbar idag och hon var inte av samma åsikt som jag.

2009-08-11 @ 19:26:09
URL: http://ickaa.blogg.se/
Postat av: Förskollärare

Hej på er!!

Ni gör alldeles rätt att ni lämnar Ängla 15 timmar / veckan. Hon behöver ha sitt och få vara i sin miljö med sina kompisar,Jag tror nog att förskolepersonalen har överseende att ni kanske har svårt att passa tiderna både vid lämning och hämtning. Ni kommer snart in iera rutiner. ha det så gott .

2009-08-11 @ 19:30:28
Postat av: förskolläraren igen

Glömde att säga att ni tänker verkligen på Ängla när ni låter henne gå till förskolan.



för er egen skull hade det kanske varit lättare att hålla henne hemma.

2009-08-11 @ 19:32:41
Postat av: Olle

Jag tror det är bra för barn att vara på dagis. De har ett socialt behov att träffa andra barn i sin ålder, och de kommunala lekplatserna gapar tomma numera. Inte som när man själv var liten, då var där ofta folk.



På dagis blir de dessutom omhändertagna av proffs som har tre års högskoleutbildning på att hantera barn i just den åldern. Därför blir jag alltid förbryllad över att föräldrar förväntas ha dåligt samvete om barnen är på dagis. Alla mina barn har stormtrivts där, och utvecklats mycket mer än vad de skulle gjort om de gått hemma med en ensam förälder.

2009-08-11 @ 19:43:06
Postat av: Anonym

tycker ni gör helt rätt i att ha henne på dagis! inget illa menat mot de som väljer att ha hemma men förstår inte "vitsen" med att ha barnen hemma, jag tror att de mår bäst av att vara på dagis och lära sig hela den sociala biten. har uppmärksammat att barn som inte fått denna sociala biten får problem senare. så jag tror helt enkelt man gör barnen en "tjänst" genom att låta de vara på dagis (okej att ha de där 10h/dag är kanske inget att rekomendera men som ni nu till ca 14 känns perfekt, barnen får leka och va sociala men ända ha chans att umgås med familjen!)

2009-08-11 @ 21:07:16
Postat av: Eva-Marie

Håller helt med DIG här, storasyskon mår bra på dagis - mina barn hade inte "överlevt" utan några timmar på dagis när de fick syskon!

På 90-talet fick man kämpa för att få lov att ha barn på dagis med nyfödda syskon hemma. En gång fick jag t o m anmäla mig till en högskolekurs så att jag kunde räknas som studerande bara för att få ha syskoen på dagis och vara hemma med bebisen!

Var och en familj ska givetvis göra det som passar dem bäst MEN jag tror att så pass stora barn som 3-5-åringar verkligen behöver sina kompisar också!

Kul att dina inlägg väcker debatt!

2009-08-13 @ 00:32:31
URL: http://www.metrobloggen.se/evam

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0