Att vara tvillingmamma!

Kom på att det var längesedan jag riktigt skrev om hur det är att vara tvillingmamma & mamma till en 5 åring!
Från början vet alla ni som läser här att jag tyckte det var ganska tufft.
Och det var det, en transportsträcka på något vis.
Efter en tuff graviditet & förlossning och ständig amning tog det lite längre tid för mig att ta till mig Vilda & Älvin än vad det gjorde med Ängla när hon föddes.
En lite form av förlossningsdepression tror jag att jag fick.
Men tiden går & dom är snart 5 månader.
Världens underbaraste små bebisar som har stulit mitt & Emils hjärtan :)
Dag tid är det inga problem att ha dem själv alls.
Dom ligger på sin filt & leker.
Vilda lever upp till sitt namn, hon leker vilt med sina saker, blir förbannad när hon inte får tag i dem och Älvin tittar på :) Han är nöjd med det!
Dom äter luch vid 11-12, sedan sover dom ute i sin vagn till va 15, det är då jag har tid att pyssla med mina smycken.
När om vaknat är det fullt ös igen!
Lite gnälligare ju mer tiden lider mot kväll.
Emil brukar spela & sjunga för dem när dom är gnälliga & jag måste laga mat.
Dom ÄLSKAR det!
Antingen ligger dom & njuter eller så somnar dom en sväng.
Vi brukar säga i bland "Tänk om det bara hade varit en bebis".
Det finns inte för oss, dom var två & det var meningen.
Världens ljuvligaste & gladaste bebisar (för det mesta).
När man möter folk på stan eller i affären brukar ALLTID inledningsfasen oftast vara:
Nu har du jobb!
Det där måste vara tufft!?
Men vilket jobb!
En har till och med sagt:
Jag tycker synd om dig!
Vad hände med frasen:
GRATTIS!
Som man ju säger till alla som fått ett barn!
Vi är otroligt glada över våra barn & skulle inte vilja ha det på något annat sätt.
Kommentarer som dessa får mig att bli ledsen & arg!
Det är faktiskt våra barn.
Självklart är det tufft många gånger, speciellt om man är ensam.
Men det är väl inte det man ska fokusera på när man fått två friska barn!?
Men en sak tycker jag är tufft & kladdigt :)
Att mata två stycken.
Det kladdas, händer i munnen, spottar ut, äter hakklapp, det ska gå fort..
Jag är helt slut efter deras lunch ;)
Några tvillingmammor som har några tips på hur ni gör/gjort.
Eller blir det lättare ju mer dom lär sig tekniken?

Kommentarer
Postat av: Carina Persson

Jag brukade alltid sätta någon leksak på bordet när de åt, en bit ifrån. Något som spelar. Gärna en sådan där tv man skruvar upp och som har både ljud och bild. Då tittade dom på den och hade inte tid att kladda utan gapade så fint så..... :)



Kram

2009-12-01 @ 12:42:16
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: mio

Det är helt otroligt att folk kan komma med såna kommentarer! Förstår inte hur folk tänker!

2009-12-01 @ 13:16:51
Postat av: Anita Milos mamma

Hej Zara, läste i din blogg som vanligt, måste ju veta hur Ni har det. Detdär med tvillingar, har folk inte fattat att man får 200% utdelning?

Du ville ha tips från andra tvillingmammor, OK. Men lilla vän, jag har sett dej med barnen och jag beundrar dej!!!!! Du är så fin mot dem och glad och lugn och Ängla behöver inte känna sig utanföör, det mäkte man! Jag såg Er hos Milo o Lasse och fick tom hålla de små godingarna. På tal om godingar, Ängla är fortfarande en goding. Hon är så go´och hon är så rolig. Var får hon alla roliga kommentarer ifrån?

Om vi inte träffas före jul, önskar jag Er alla fem EN GOD OCH GLAD JUL!

Tala om för Milo om Emil ska ner här på Österlen och sjunga

Anita

2009-12-01 @ 13:21:55
Postat av: Lars Sjöström

Dubbla gratulationer till dina barn!

2009-12-01 @ 16:11:24
Postat av: Anna-karin

ja en del tänker sig verkligen inte för!

Hoppas allt är väl.

kram

2009-12-01 @ 18:07:20
Postat av: milo

Du skrev att tvillingarna slulit eran hjärtan, jag lovar hela er sköna familj har stulit mitt hjärta. Jag kan intyga att fler i min familj håller med. Kram Milo

2009-12-01 @ 19:09:16
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Folk kläcker såna korkade kommentarer ibland.

Min systerdotter som har två tvillingpar, men 14 månader emellan (och ett äldre syskon) råkade ut för kommentaren:

- Oj, vilken otur

Detta från en vilt främmande människa i ett köpcenter.



Hur dumma i huvudet (ursäkta mig) är en del??

Systerdottern levererade något vasst från sin tunga (haha) och gick därifrån.

Det är precis som om det är självklart att barn är jobbiga, besvärliga och bara ger en massa problem. Har man då tvillingar, så måste det ju bli dubbelt upp. Men, varför, VARFÖR kan man inte fokusera på allt det positiva och underbara som barn ger. Och att få dubbelt upp!!!

Jag skulle gärna blivit mormor till tvillingar, men denna gången får jag nöja mig med att bli mormor till en styck ;) Men, det finns ju fler chanser :) (jag har ju fyra döttrar att hoppas på)



Ha det bra o lycka till o kör på Zara, med allt du sysslar med!!



2009-12-01 @ 19:47:17
Postat av: Therese

Hej!

Vi har 3 barn på 5, 2 och ett år. Vi fick tyvärr också höra en massa komentarer för att vi fick barn tätt. Många sa att usch vad jobbigt...ja, det är klart attt det kan vara jobbigt, men man klarar ju av det. Barnen kommer ju förhoppningsvis ha mycket skoj ihop.

Sen bara för att man är ganska ung(28) så tycker många att man har många barn, men vaddå 3 barn är väl ganska normalt.



Men det är ju bara att strunta i vag folk säger :) Fina smycken du gör förresten!!

2009-12-02 @ 09:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0