V 39


(tvillingmage 38 fulla veckor)

Kan ni fatta det!?
Att våra bebisar ligger kvar!? I dag har jag gått 38 fulla veckor vilket betyder att jag går in i v 39!
En vanlig (1 bebis graviditet) varar i 40 veckor (eller man räknar i alla fall 40 veckor) och jag som bär på två har snart lyckats hålla inne dom så länge.. Ut kommer det komma två helt mogna bebisar :)
Men gud så tungt det är!
Ja, ni ser ju magen.. Den är inte lätt att bära när man inte är så stor i vanliga fall (ja inte annars heller tror jag!)..
Ryggen pallar ju inte riktigt med om man säger så.
Nu är det även svårt att vända sig om på natten. Man låter som en stönande flodhäst som försöker förflytta sig :)
Men en så länge kommer jag upp från sängen, vänder mig själv, kommer upp från en brasse stol (dom e rätt låga) och kan böja mig ned å hämta saker på marken!
Inte illa det! ;)

Gravid.se om vad som händer i v 39 (som jag nu går in i):

"Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Oroar du dig för något! - Vad som helst, så ta upp saken när du är på kontroll hos din barnmorska.

Barnet väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser."



Kommentarer
Postat av: mamma

ja nu närmar det sig med storm steg.spänningen stiger rejält....Jag får nog köpa mig nåt starkt o ha när du åker till bb..Din förra förslossning höll jag på bli tokig..älskar dig.

2009-06-28 @ 10:28:38
Postat av: Lotta Ljungberg

Herregud så fin du är!Heja Zara, bra jobbat.

Emil och Emma kom på den dagen dom var uträknade till och mådde fantastiskt bra redan från början, så grattis till att du har kommit så här långt.

Vet att det är jättejobbigt och tungt men ju längre man går desto bättre mår barnen när dom kommer.

Kram Lotta

2009-06-28 @ 10:32:25
Postat av: Ia

Hej på er alla



Zara , du har världens finaste mage.

Hele du är så fin

Önskar er alla lycka till

2009-06-28 @ 11:20:52
Postat av: Jeanette

när kommer de sätta igång dig?

Jätte fin mage föresten :):)

2009-06-28 @ 11:56:14
URL: http://jeanettemm.blogspot.com
Postat av: OLESSIA

grattis

2009-06-28 @ 12:34:38
URL: http://dreamolessia.blogg.se/
Postat av: mio

Grattis mamma lilla! Snart är dom här! Vet ni vilken av dom som tänker komma först ut?

2009-06-28 @ 14:28:22
URL: http://mmio.blogg.se/
Postat av: farmor Greta

hej ! nu har du gått förlänge, jag fick tre veckor innan den tiden jag skulle få. sitter i trädgården hos annika och fikar, hon visade din mage! den är stor och fin! hoppas det blir snart. Farfar är på haganäset han kommer hem io morgon, han har växelvård, en vecka hemma och en vecka där. kram Farmor Greta,

2009-06-28 @ 15:28:01
Postat av: Thera

MEN JISSES va du är vacker människa!!!!



Åhhhh längtar tills nästa lilla knådd komer in i mitt liv!!!!



Tänker på er.....Skoj för lilla tjejen som ska bli storasyster.....och MEGA grattis till Emil också!!!

Underbart...



Ni måste komma uppöver och hälsa på, jag och maria vill snosa på en liten......Krama om er alla tre i familjen som ska bli 5!



Jag och maria är i stockholm v 31...pride veckan....se om du är pigg och alärt för att kanske ses......

Kramen på dej....som säkert snart ligger på BB!!! ;)



/Thera Therese

2009-07-01 @ 11:10:27
URL: http://vanligavardag.blogg.se/
Postat av: Andreas Johlgren

Det var inte en liten mage precis



grattis i förskot och hoppas allt går bra.....

2009-07-06 @ 01:14:51
URL: http://jollejohlgren.blogg.se/
Postat av: tilda - änglamamma till Liam

jättefina bilder på magen :) snart dags, hoppas allt går bra för er!

2009-07-06 @ 12:00:07
URL: http://tiiiildas.blogg.se/
Postat av: sandra is the shit

Jag säger då bara det, åh herre jävlar vilken mage du har alltså! Aldrig sett så stor mage, fast då har du ju två stycken i den men ändå :)

Håller tummarna på att dem kommer ut snart och att allt går bra under förlossningen och att barnen blir friska och välskapta! =)

2009-07-08 @ 01:05:51
URL: http://sandrhaa.blogg.se/
Postat av: Ida

herregud vilken stor mage :)

2009-07-08 @ 12:58:04
URL: http://idavarnamnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0