Emetofobi

Vad skönt för mig att se att jag inte är ensam med dessa "kräkfobier" eller Emetofobi som det egentligen heter!
Många tycker man är knäpp, löjlig & skrattar åt det. 
Men för mig är det fruktansvärt!
Läste det som SaraLi skrev och visst, det är det jag lider av.
Kopierade ett utdrag ur texten som passar in bra:


"En vanlig attityd från närstående och även professionella är att den drabbade är besvärlig och pjoskig 

och med lite god vilja skulle kunna skärpa sig. Få, förutom de som själva drabbats, vet hur svårt det 

är att bemästra skräcken för att må illa eller kräkas. Eftersom fobin är så dold och förknippad med 

skam uppfattar sig de drabbade som mycket avvikande. Det brukar vara en lättnad att få kontakt med 

andra och att förstå hur vanligt det är. ”Jag dör hellre än att kräkas” är ett uttryck som är talande.  

 

Vid andra fobier brukar en beteendeanalys, rangordning av undvikanden och en gradvis exponering ha 

god prognos. Vid kräkfobi brukar fobin kvarstå eller återkomma även om vederbörande kräks. En 

tillfällig lättnad, ibland euforisk, infinner sig innan fobin vanligen återkommer. 

 

Kräkfobi skall ses och förstås som ett allvarligt handikapp. Om den som drabbats av kräkfobi kan 

sprida fakta kring fobin kan det hemliga och skamliga minskas. Den som drabbats av kräkfobi slåss 

mot ett sinne och en kropp som signalerar livsfara på samma gång som andra människor är oberörda. 

Detta medför naturligtvis en svår anpassning till vanligt liv och leder till många förevändningar för att 

undvika minsta smittfara. Livet blir fokuserat på undvikandet.  

 

Ändå är de som drabbas snarare friskare än genomsnittet och kräks mycket sällan. I praktiken kan det 

vara 15-30 år sedan senaste tillfället. Ändå handlar livet om att undvika smitta och andra risker 

förknippade med illamående. Den som drabbats vet att det inte är rationellt. Men det är inte rationella 

delar av hjärnan som styr. De enda terapiformer som beskrivits som en väsentlig hjälp är kognitiv 

beteendeterapi. Men ingen forskning finns som visar att exponering genom provocerad kräkning botar. "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Carina Persson

Du är inte ett dugg konstig eller pjoskig eller fånig. Många lider av fobier för en eller flera saker och detta är inte konstigare än att vara rädd för ormar eller spindlar eller något annat. Jag hoppas att ni inte blir smittade, vännen. Hälsa Ängla och Emil. Jag ska åka in till stan en snabb sväng innan barnen slutar kl 13. Orkar inte sitta här. Jag bara gråter. Måste ut.



Kram från



carina

2009-03-20 @ 09:53:56
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Sara Li

Kul att jag kunde hjälpa dig med begreppen... Mindre kul att du har kräkfobi! Kanske kan du försöka få hjälp mot det? Kram kram!

2009-03-20 @ 10:12:57
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: HeLLuR

Hej Vännen!

Förstår att det måste vara jobbigt men skönt att det finns fler som känner så!

Vill Tipsa dig om en Tävling, det är min Vän som snart öppnar en Webb-Butik me Superfina Barnkläder, gå gärna in o kolla på:

http://lykkeliam.blogspot.com/2009/03/vinn-klader-fran-phister-philina-och.html



Kram på Dig!

2009-03-20 @ 13:26:46
URL: http://hellur.blogg.se/
Postat av: HeLLuR

Hej Vännen!

Förstår att det måste vara jobbigt att känna så men skönt att du inte är ensam om D!

Har ett Tips till dig på en Tävling om Superfina Barnkläder, det är min vän som snart öppnar en Webb-Butik!



Kolla gärna in Tävlingen på:

http://lykkeliam.blogspot.com/2009/03/vinn-klader-fran-phister-philina-och.html



KraM!

2009-03-20 @ 13:34:19
URL: http://hellur.blogg.se/
Postat av: mamma

det här stämmer verkligen in på dig..jätte jobbigt för dig..puss

2009-03-20 @ 14:03:10
Postat av: Malin, från mölltorp =)

Hej!



Fy vad jag känner igen mig.. ALLTID haft denna kräkfobi sedan jag var liten o den hänger i än i vuxen ålder..så jäkla jobbigt! Intressant läsning!

2009-03-20 @ 22:32:00
Postat av: Gunilla

En av mina döttrar har emetofobi. Det här inlägget ska jag visa henne, och jag tror hon kommer känna en lättnad. För några år sedan gick hon i terapi, där terapeuten sa att hon inte kunde hjälpa M, dottern, eftersom hon inte ville göra som terapeuten rekommenderade; att titta på en film med människor som mår illa.

Vad sjutton är det för slags terapeut?



(Grattis till bebisarna förresten!!)

/

Gunilla Forsling i Uddevalla

2009-03-21 @ 17:32:26
URL: http://sockersaltochcitron.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0