Godtrogen..

Är det fel att tro & lita på månniskan?
Jag börjar tvivla. Jag har alltid litat på människan & hoppats att om jag ger så får jag tillbaka.
Men vid flera tillfällen har min snällhet & godtrohet utnyttjats och det gör mig ledsen.
Men ändå fortsätter jag tro för jag vill så gärna.
I detta fall handlar det om en återkommande kund till "By Zara".
Denna gången ville hon beställa ett 20 års smycke till sin dotter, beställningen gjordes i slutet av Aug.
Kul! Alltid roligt med återkommande kunder som då uppenbarligen är nöjda.
Jag hade bara någon vecka på mig eftersom det skulle ges bort den 1 sep.
Jag åkte hem till Karlsborg men hade smycket med mig eftersom jag inväntade betalning.
Jag mailade men fick inget svar.
Den 29 Aug vågade jag inte vänta mer med att skicka det eftersom jag trodde att något kanske var fel eller hade hänt eftersom hon inte svarade.
Hon har följt min blogg, kommenterat ofta & beställt innan så jag litade på henne.
(Brukar egentligen inte skicka innan betalning men pga ovanstående faktorerna gjorde jag det denna gång)
Jag skickade smycket och väntade på svar.
Efter någon vecka gick jag in på hennes FaceBook & såg meddelandet att hennes mail strulat och hon hänvisade till en annan. Jag tänkte "Då var det som jag trodde, hon har inte fått mina mail, tur att jag litade på människan & skickade smycket!"
Jag mailade den nya adressen och fick svar.
Något måste blivit fel för hon hade gjort en överföring.
Senare samma dag fick jag svar att det inte dragits, men att hon skulle fixa det direk.
"Skönt, man kan lita på henne precis som jag trodde."
Det gick en vecka men inga pengar...
"Det måste ha hänt ngt som gör att dom inte kommit in"
Mailade, inget svar..
Gick in på FB igen & såg en länk till hennes blogg.
"Aha, det hade hänt något, hon låg i en svår separation"
Mailade igen och fick svar en fredag då barnbidraget hade kommit att hon fört över pengar.
Fredagen efter hade inte pengarna kommit fram!
Skrev på hennes FB, mailade att jag förstår om du har det tufft, men hör av dig så att jag vet läget.
Jag är inte omöjlig, men jag vill gärna ha ett svar & sanningen till varför du inte betalat.
Inget svar...
Gick återigen in på FB men vet ni vad!?
Hon hade blockat mig som vän!
Då blev jag ganska arg men samtidigt ledsen.
Så många mail, kommentarer på bloggen (som dock ALDRIG publicerades dock) om att "jag förstår läget men hör av dig" men inte ens ett ynka litet svar har hon gett mig!

Så hennes dotter går runt med en 20 års present från mamma som JAG betalat.
Hur kan man leva med att lura någon?
Speciellt eftersom jag vid flera tillfällen skrivit att jag förstår bara jag får ett ärligt svar...

Kalla mig dum, men visst vill man tro gott om människan!?


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Visst vill man vara god trogen! Jag har full förståelse för att du blir både arg och ledsen..

Hoppas du får dina pengar. Hoppas även att hon skäms över att hon inte betalat föör det ska hon göra!

Kram

2009-10-20 @ 15:09:53
Postat av: Jeanette

Fy vad dålig stil av henne.

2009-10-20 @ 15:21:02
Postat av: Malin

Jag förstår dig mer än väl Zara! Har själv hamnat i liknande situation och det gör ONT, och ja man känner sig dum. Men du har inte gjort fel, det ska du komma ihåg. Att vilja tro gott om alla är en fin egenskap, synd bara att den missbrukas av somliga.

Stor kram till dig!

2009-10-20 @ 15:21:53
Postat av: Maria

Om du har hennes adress så kan du ju leta upp hennes nr o ringa o be om en förklaring. Så där gör man verkligen inte

2009-10-20 @ 15:45:10
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilken idiot, stå på dig, du ska ha dina pengar. Så gör man bara inte. Usch dålig stil!

Jag har slutat lita på människor, då jag har

blivit utnyttjats och sårad gång på gång så för mig är de bara mina närmaste jag litar på.

Kan du inte försöka få tag på hennes nummer?

2009-10-20 @ 16:26:31
Postat av: mamma

Hon borde skämmas jag blir riktigt arg.Som sagt jag lita inte heller på någon längre brukar inte berätta saker längre..puss

2009-10-20 @ 17:41:32
Postat av: milo

Fy vilken ful fisk du träffat på, hoppas hon läser din blogg och sover dåligt på natten. Har man inga pengar får man spara och handla senare, mycket fult gjort.Skriv ut hennes adress så vi kan lämna avfall i hennes låda/inkast, ha,ha. Jag blir också arg, förstår dig till hundra %.

2009-10-20 @ 18:42:15
Postat av: Ulrika

Jag hade beställt kläder på kurviga.com. Sedan skickade jag dem i retur för de passade inte. Fortfarande efter en månad har jag inte fått tillbaka mina pengar. Förstår inte hur folk tänker som luras. Men i dagens samhälle ska man nog tyvärr inte lita på någon mer än sig själv!

2009-10-20 @ 19:42:08
Postat av: Annika

Gud vilken hemsk människa hoppas hon mår skit när hon gör så kram Annika

2009-10-20 @ 19:57:01
Postat av: Eva

Men fy vad tarvligt! Hoppas hon skäms rejält.

2009-10-20 @ 20:28:53
URL: http://mammamattefru.blogspot.com
Postat av: Lars

När det gäller pengar så ska man följa att "affärer är affärer", tråkigt nog.

2009-10-20 @ 21:20:54
Postat av: Jenny

De är inte alls fel att tro på andra människor zara, de är däremot fel att bryta de förtroende man har människor emellan. DUMT gjort av "denna person" ! stå på dig.

2009-10-20 @ 22:14:18
URL: http://jennygottfridsson.blogg.se/
Postat av: jessica

nä fy fan vilken dålig stil alltså..så gör man ju inte..man måste ha väldigt bra samvete när man gör sådär å inte bry sig ett skit..skicka dina smycken när du sett betalningen kommit in istället hädanefter oavsett vem det är...kram

2009-10-20 @ 22:17:07
Postat av: Zandra

2 ord: fy fan!

2009-10-20 @ 23:05:23
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Elin A

Usch vad tråkigt!! Som någon skrev, du har hennes adress och ring dit och prata med henne. Och ring från skyddat nummer så hon inte ser att det är ditt.... Hoppas du får dina pengar!!

2009-10-21 @ 07:48:40
Postat av: Marie

Näe gud så dåligt!! Hoppas hon tar sig i kragen o betalar!Sådär gör man ju bara inte!

Ha det så bra.

// Marie

2009-10-21 @ 10:12:32
Postat av: Zara

Nej, håller med: så gör man inte!

Tyvärr finns inte hennes nummer på eniro, bara till dottern som fått halsbandet. Men hon kan ju inte rå på att hennes mamma inte betalar för sig. Så det känns inte rätt att ringa henne..

Får se hur jag går tillväga..

Tack för alla kommentarer!

2009-10-21 @ 11:42:18
Postat av: Carina Persson

Så himla lågt att göra så. Du är så snäll, en person med stort hjärta som vill ställa upp för andra. Synd att det finns folk som utnyttjar det.



Har du provat att söka på hennes efternamn och adress utan hennes förnamn med, på Eniro eller Hitta.se? Hon kan ju bo tillsammans med någon som står för telefonen. Kanske den som hon separerat ifrån (om det var sant) står för telefonabonnemanget? Sök på hennes exakta gatuadress så brukar man få upp alla som bor på den adressen. Annars hade jag ringt dottern om jag vore du. Jag håller med dig om att hon absolut inte kan hjälpa att hennes mamma inte betalar för sig. Men du behöver ju inte säga något till dottern. Säg bara att du försöker få tag i hennes mamma men inte hittar numret och fråga snällt om du kan få det. På så vis får ju inte dottern veta vad det handlar om. Värt ett försök, kanske.



Hur som helst så är det för jäkligt att göra så. Jag hade mått så jävla dåligt om jag gav mina barn presenter som jag inte hade betalt. Riktigt lågt av människan och synd om dottern. Hoppas hon aldrig får veta vem som betalt hennes 20-årspresent.



Hälsa familjen och ta hand om er!



Kram



Carina

2009-10-21 @ 15:54:36
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Jenny H

Hon har bränt sina broar kan man säga.

2009-10-21 @ 16:16:37
Postat av: Linda

Sicken människa! Visst vill man tro gott om andra, så är det ju. Önskar alla hade den känslan i sig. Som du säger så finns alla möjligheter till en kompromiss, ja t o m att hon kanske kunde betalt av lite var månad, bara man vet orsaken.

Nä, inte schysst!

Kram kram

Linda

2009-10-21 @ 22:50:07
Postat av: Josefine

Tyvärr finns det såna här människor överallt.

Du skrev att du bara har dotterns adress....jag hade ringt upp denna person och sagt vad som hänt.

Polisanmälam kan ju även göras, men det är ju ord mot ord så det lönar sig kanske inte....

Hoppas att hon mår dåligt och har samvetskval.

Kram Jossan

2009-10-23 @ 08:08:37
Postat av: mio

Nä fy f-n!!! Det var extremt lågt! Verkligen ruttet! Usch jag hittar inte ord!

2009-10-23 @ 22:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0