Att vara tvillingförälder

Ska försöka ge mina ord & känslor av vad det innebär att vara tvilingmamma:

Att dom är våra ögonstenar (inkusive Ängla) förstår ni säkert.
Speciellt när man får ett underbart léende och lite joller. Inget kan få en att smälta mer.
Att få "snusa" dom i nacken & lukta bebis är ljuvligt.
Ja allt det där är underbart.
Jag och Emil älskar våra barn mest på hela jorden.

Men det är ju inte bara rosen rött.
Att ta hand om två bebisar tar på alla krafter du har.
Att inte kunna trösta två samtidigt (om man är själv) skär alltid in i bröstet och gråten tröttar ut en..
Jag är glad att Emil är hemma så mycket som han är även om han måste arbeta mestadels på dagarna.
Beundrar er tvillingmammor där männen går till jobbet efter 20 dagar!
Att nästan alltid ha en bebis i famnen gör att jag ibland får klastrofobi.. Ni vet när man bara vill vara ifred, inte ha ngn uppe på sig... Utöver Älvin & Vilda har vi Ängla som kräver sin närhet och även vi som par ska ha närhet till varandra...
Eftersom Älvin & Vilda inte sover samma tider på dagen har vi alltid en bebis vaken som kräver sitt.
En tvillingförälder blir aldrig "ledig". Jo på natten och som tur är sover våra gullungar bra då..
Ängla lämnade jag aldrig bort, var 1 år första gången jag var borta en natt (hon var hemma med Emil).
Men skulle inte jag få komma i väg 1 timma då & då (gäller givetvis även Emil som oxå behöver en paus) skulle jag aldrig fixa att vara mamma denna gången.
Kalla mig en dålig mamma om ni vill, men jag är bara ärlig.
Jag älskar allt med mina barn, men vi är bara människor.

Men nu är dom redan 2 1/2 månad & det mesta blir enklare ju större dom blir.
Längtar till dom kan sitta själva, mina axlar & armar är nämligen lagom skadade av allt bärande.
Men under tiden försöker jag njuta så gott det går.
För jag vet ju att vi aldrig får tillbaka denna tiden, oavsätt om den är tuff!

Sedan längtar jag till den dagen då dom lägger sig tidigare och vi kan få tillbaka kvällstiden med Ängla & med varandra.. Men framförallt med Ängla, våran stora tjej som plötsligt fick bli SÅ STOR..

Å utan Emil (som är en klippa med barnen) hade jag aldirg klarat av detta, hur stark jag en må vara!



Världens finaste barn såklart!

Kommentarer
Postat av: rosalita

Du är en helt underbar person Zara. Och din familj är såå fin. Och din blogg är så så rolig att att läsa. Kram.

2009-09-24 @ 06:12:22
Postat av: Therése

Självklart behöver man en stund för sig själv då och då. Man är ingen dålig förälder för att man känner så.

När Bella var 6 månader var hon två helger efter varandra hos mina föräldrar när jag och Peter var tvungna att jobba på mässan i Stockholm. Det var så SKÖNT att bara få vara "Therése" ett par dagar, att inte behöva vara på helspänn ochhela tiden tänka på Bella. Det låter så fel att säga det, och jag hade samtidigt dålit samvete för att jag kände så, men gud så mycket mer energi jag hade efter dessa två helgerna.

Man behöver ta hand om sig själv för att orka vara en bra förälder. Så är det bara!

2009-09-24 @ 06:52:42
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi vet att du älskar dina barn över alltannat men jag förstår dej fullt ut. En dålig mamma är det inte tal om. ALLA behöver tid för dig själva så är det bara. Du kämpar på så gott du/ni kan.

Du e toppen på alla sätt. Synd bara att vi ses så sällan=(.

Ha d nu så bra. Mångar kramar från Hjo

2009-09-24 @ 07:46:36
Postat av: Anonym

Vi vet att du älskar dina barn över alltannat men jag förstår dej fullt ut. En dålig mamma är det inte tal om. ALLA behöver tid för dig själva så är det bara. Du kämpar på så gott du/ni kan.

Du e toppen på alla sätt. Synd bara att vi ses så sällan=(.

Ha d nu så bra. Mångar kramar från Hjo

2009-09-24 @ 07:46:55
Postat av: Johanna

Hej Zara,

Jag skulle ha hört av mig för lääääänge sen.

Jag har förstått att ni har det bra, men jag tänker ofta på er. Vi måste ses nån gång!

Jaaaa, visst är det tufft. Det tuffaste är nog som du beskriver att känna sig otillräcklig samtigt som man bara skulle vilja dö för en liten stund för sig själv. Man vill vara så moderlig och hinna och orka allt, finnas till för alla och sprudla.... och så önskar man bara att man fick läsa en skvallertidning, fika, shoppa eller gå på toa ifred. Det är det som får en att ytterligare få lite dåligt samvete när man vill vara med sina barn hela tiden, men man pallar inte.

Vissa dagar är lugna och flyter på och man kunna ha 17 barn, (lite överdrivet) men vissa dagar så är det kaos med tvillingar, det bara svämmar över och man finner ingen ro och harmoni. Det kan säkert vara tufft med ett barn men att ha två i exakt samma ålder/utvecklingsstadium är slitigt. Och du som dessutom har en stor tjej som behöver sin tid och uppmärksamhet.

Det är ett under med barn, man är ju överlycklig för att få ha dem....men det är tufft.

Du är absolut ingen dålig mamma, du är den bästa för dina barn och man får känna egoistiska behov. Du måste få vara Zara för att kunna vara den bästa mamman för Ängla, Älvin och Vilda.



Pussa på dem från mig och ha det så gott!

Stor kram och ett stort fång blommor!

/ Tvillingmamman Johanna

2009-09-24 @ 08:23:45
Postat av: mamma

Mina ögonstenar dom är underbara alla tre..Du är fantastisk tycker jag vilken styrka du har trots att du alltid har fullt upp tänker du på andra mig tex som blir orolig när vi inte hörs så ofta så ringer du o säger att allt är bra jag beundrar dig så mycket..Egen tid är så viktig för alla själv har jag ett stort behov av de,även Emil är otrolig först tar han hand om sin familj sen har han sitt jobb att ta hand om aldrig har jag hört honom höja rösten hur stressad han än är ,är han lika vänlig..p.kram på er alla...

2009-09-24 @ 08:30:47
Postat av: Zandra

Det finns inga ord som kan beskriva hur fina personer du och emil är. Aldrig någonsin skulle jag tvivla på er kärlek till era barn.. Ängla är så fin, Vilda och Älvin oxå såklart, även fast jag inte träffat dom, än så vet jag det..Du och Emil och värdens bästa syster finns ju vid deras sida. Bättre familj än er är svår att hitta. Så full av liv och kärlek!

Jag älskar er alla, världens finaste vänner!



Kraaaaamar!

2009-09-24 @ 10:18:25
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Zandra

Du är INGEN dålig mamma. Du är däremot mänsklig som vågar erkänna du tycker det är jobbigt. Stå stark även när det känns som du inte orkar bära mer så lovar jag du får tebax varenda minut när barnen blir äldre. (nu tänker du säkert : vem är denna idiot som inte har tvillingar eller som inte förstår att det är nu du kan känna brista gränsen) Nej jag har inte tvillingar men jag har däremot haft det kämpigt många gånger. Vill bara ge dig en klapp på axeln och säga slappna av. Sänk din gräns på "måste" göra saker och bry dig inte hur det ser ut hemma. Vad tror du själv du kommer ångra mest när barnen är äldre.. att du inte hade det städat och undanplockat eller att du inte gav barnen den tiden i stället. Stå stark.. "Genom eld och vatten", haha

2009-09-24 @ 12:00:44
URL: http://elanlu.blogg.se/
Postat av: mio

Klart det tar på krafterna! Det förstår jag verkligen! Tycker du är enormt stark som vågar erkänna att det är så och du är absolut ingen dålig förälder för det! Håller med ovanstående "talare" att du inte ska bry dig om hur det ser ut runt om i huset, egentligen är ju det inte så viktigt!

2009-09-24 @ 13:03:39
Postat av: Eva

Jag tycker du är urstark som är tvillingmamma och dessutom har en stor tös också, så mycket jag har gråtit nu denna månaden av trötthet med ETT barn!! Kände mig som ett vrak när jag träffade dig i affären häromdagen, har inte sovit mer än 3 timmar i sträck sen Oliver kom. Men man klarar det, för känslan av att snusa bebisnacke och pussa på hans lilla pappa stärker mig. Stor kram!

2009-09-24 @ 19:39:12
URL: http://mammamattefru.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0