Ursäkta mitt ordval..

Sophie om Vår dag..:
Söta barn! :)
Men .. "Emil kommer upp & börjar sitt arbetspass och passar även ngn av bebisarna så att jag äntligen kan få lite kläder på kroppen."
En Pappa (Emil) passar väl inte sina egna barn? 

(är riktigt allergisk mot det uttrycket!)

Ja, håller med dig.. Gillar inte häller det uttrycket.
Jag menade ju inte "passa" på det viset.. Ja ni fattar vad jag menar.. "Tar hand om det barnet som är vaket" hade låtit bättre..
Så mitt ordval var fel..
Sorry för det!



Kommentarer
Postat av: Therése

Oh Lord... har inte folk bättre saker för sig än att märka ord?

2009-09-15 @ 18:47:29
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: mamma

Gillar inte heller det ordet vet vad du menar..Din bror har alltid det ordet när han tar hand om sina barn.Tycker Emil är fantastisk med sina barn gillar min svärson..kram på er,,

2009-09-15 @ 18:59:56
Postat av: lisa

hoppas du har en bra dag:)

2009-09-15 @ 19:21:12
URL: http://norrlandsguld.blogg.se/
Postat av: Sophie

Jag förstod precis vad du menade :) Men många mammor (iaf mina mammavänner) använder sig av det uttrycket, och när man kanske säger något om det så hör de själv hur de låter :)

2009-09-15 @ 19:21:35
Postat av: Therése

Jag förstår vad Ni menar med att det inte "låter" så bra med att man passar sina egna barn. det har fått en negativ klang. Men om man tänker efter, är det inte det man gör?

Varför är ordet fel? Passar man bara andras barn? Vad är det för skillnad på att "passa" och "ta hand" om ett barn egentligen? (Jag har funderat på det hela kvällen nu efter detta inlägget)Jag ser det som att när jag "passar" ett barn mitt eller någon annans, så tar jag hand om barnet. Vad gör jag annars?

Jag kanske är trög men jag förstår inte skillnaden mer än rent ordmässigt :)

2009-09-15 @ 19:56:35
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Elin A

Ja här hemma får man passa så att inte minsta klättrar eller river ner nåt som han inte ska. Så våra barn bli passade av oss, både av mig och deras pappa:)

2009-09-15 @ 22:28:02
Postat av: zara

precis som Elin A och Therese beskriver det menar jag..

2009-09-15 @ 22:33:30
Postat av: Jossan

passa låter inte lika illa för mig som då folk säger "jag e barnvakt" och menar sina egna barn ....

2009-09-16 @ 08:09:24
URL: http://jossan1982.blogspot.com
Postat av: Sara Li

Min sambos mormor sa en gång när jag skulle till kören: "Jasså då är Martin "barnflicka" ikväll då? Då sa jag: "Eh nej, han är pappa, precis som han alltid är..."

2009-09-16 @ 09:11:19
URL: http://sarali76.blogg.se/
Postat av: Gammelmoster Mallan

Zara, du har inte valt fel ord! Enligt Svenska Akademiens ordlista betyder passa att ha uppsikt över. Och det är ju vad man gör oavsett om man är mamma eller pappa. Kram

2009-09-16 @ 10:10:56
Postat av: Gunilla

De är märkligt att detta med hur detta med att man "passar sina barn" har blivit.

de är väl självklart att man inte passar sina barn som i barnpassning.

De fattar väl vem som.

Märkligeheten i att de mammor om säger att de är barnlediga inte väcker lika stort intresse..

för i mna öron är de lika galet sagt .

man har kanske inte barnen hemma men man har ju barn i alla fall

Huvudsaken är att man har sina föräldrar närvarande att de finns i vardagen och inte bara är ett namn och någon man får paket av

jag tycker ni verkar ha delat upp ert liv med barn och jobb på ett sett som passar er..



ha de bäst

2009-09-16 @ 13:11:48
URL: http://letmebee.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0