Slask kläder!

I dag mina vänner var jag modig ;)
Jag tog bussen med tvillingarna till stan alldeles själv.
Det är ju inte lika jobbigt längre, bara man slipper matningen i stan.
Det funkar ju givetvis, men skönt när man kan sticka in lite snabbt bara & fixa det man ska.
Jag var inte riktigt inne i stan utan hoppade av lite innan där bla Skopunkten finns.
På dagis lappen stod där att man nu skulle vara förberedd med kläder inför de slaskiga & blöta vädret som kommer..
Här har det ju verkligen börjat.
På dagarna när solen är framme känns det ganska varmt men temeraturen sjunker snabbt på eftermiddagen.
Detta är en svår tid vad de gäller kläder tycker jag.
Vilket fall behövdes det fodrade gummistövlar & jag tycker personligen att skopunktens funkar super.
Dom växer ju ur dem direkt (nästan) och om någon/några månader är dem ändå för varma!
Samma med gympa dojor.
Förr köpte jag alltid dyra märkes dojor som Adidas, Reebook... Det slutade med att dem avändes ca 1 månad på våren sedan gällde sandal. På hösten lika så, 1 månad sedan var det kängor.
Nä, nu brukar jag köpa en billig för den månaden.
Brukar ändå knappt se använd ut.
Däremot lägger jag alltid pengar på vinterskor.
600:- kostar ett par Gore Tex, men det är det värt. Fötterna ska vara varma om vintern.
Sedan är det ju en annan sak när dom är mindre.
När dom precis börjat gå.
Då är det ju super viktigt att dom har precis rätt storlek samt att stödet i skon finns.
Minns att Ängla hade dyrare skor än jag :)

Hittade i alla fall fodade gummistövlar (inte de snyggaste, men dom ska ju ändast användas på dagis so what!), ett par vanliga gummistövlar samt ett par Foppa-Tofflor. Dom brukar alltid ta slut, så när det fanns rosa kvar (ett krav hemifrån) tog jag dem eftersom man ändå fick dem på köpet!
Dom ska nu användas som inne sko på dagis tydligen, för det har en annan tjej minsann!
Förra veckan köpte jag faktiskt också skor till Ängla :)
Förra veckan handlade jag faktiskt också skor till Ängla.
Ett par gladiator sandaler, ett par gympadojor & ett par ballerina.
Så nu har hon både vår & sommarskor fixade!
Toppen!

På våren brukar hon ha:
Gympa dojor
Gummistövlar
Samt stövlar (snygg) som hon har kvar sedan hösten om de passar vilket de gör i år.

På sommaren använd:
Foppa Tofflor (till stranden, bassängen, trädgården, lek)
Finare sandaler helst Gladiator stil.
Ballerina när hon fryser om tårna
Gummistövlar

Tänk att man fått alla dessa skor till samma pris som för ett par märkesdojor! Toppen!

Jag har även inhandlat ett regnställ från Didriksson (som är ett märke tydligen..). Maggan hittade det på rean till mig för 190:-. Jacka & Byxa som även är vindtätt. Bra här i blåsiga skåne.
En jacka inhandlades idag också som är toppen att ha under regnjackan nu när det är mitt emellan väder.
Tror hon ska vara rustad för utelek på dagis nu!

Men herregud vad det ska handlas när man har barn.
Ibland får jag nästan panik när jag ser pengarna rular i väg..
Jag kommer att ha två till nästa år..
Men där har jag varit lite smart ;)
Har handlat vinterkläder till alla barnen på Tradera & Blocket inför nästa år.
Känns skönt.
POP overaller & Didriksson jacka samt termobyxa till Ängla.
Återanvändning är det senaste ;)
I alla fall här hemma!
Annars är det ju bra att handla till nästa år på rean, alltis skönt att inte behöva handla allt när vintern kommer..
Skor, kläder...

De små växer så det knakar. Om en månad byter dom storlek igen. Då ska två nya garderober inhandlas igen..
Ja som sagt. Pengarna rullar ur våra händer..
Samtidigt är det ju roligt att handla nytt, eller hur!?

Vilket långt inlägg detta blev..

Hur ser era inköpslistor ut vad gäller barnen?





Ja, nu har hon skor så att hon klarar sig hela våren & sommaren!
Det är toppen med "Ta 2 betala för 3"
Självklart ska det vara " Ta 3 betala för 2"! Annars hade det blivit en jäkla dålig affär! :)

Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag gillar också skopunkten ! Nova brukar till våren ha fodrade gummistövlar (hon har tretorns denna gången), gympaskor samt en finare stövel i svart. På sommaren foppatoffla (hon har de du visar på bilden som innesko på förskolan nu men den blir med ut i sommar) tennisskor och någon nättare sko. Men nu fyller hon 4 så kan tro att hon kommer vilja ha typ gladiatorsandaler med !



I klädväg så har hon vanligt galonställ, en fodrad galonoverall från ellos som e helt suverän samt ett extra bomullsfodrat galonställ som jag köpt på tradera. Sen kommer hon säkerligen ha typ jeansjacka med. Hon har dessutom alltid en Windstopper fleece från P.OP. förra året hittade jag en orange på rean för 225:- och den räcker än. Och ja just det sen har hon ett vind/vattentätt ställ från Didriksons också. Och sen tror jag vi har typ 5-6 vanliga fleecetröjor och en väst !



Shit vad man handlar ... scary ... men jag tycker det går åt !

2010-03-09 @ 20:50:58
URL: http://dekallarmigjossan.blogspot.com
Postat av: mamma

Vad klok du är..puss

2010-03-09 @ 21:04:26
Postat av: Johanna

Spara lite av Änglas gamla kläder till lill-tjejen så kommer du liiite billigare undan!

2010-03-09 @ 21:24:28
Postat av: Zara

Johanna: det gör jag :)

men jag har en helt annan smak nu än vad jag hade när hon var liten.. Men ytterkläder & sånt kan man ju använda samt jeans och lite annat igen..

2010-03-09 @ 21:46:35
Postat av: Carina Persson

Tag 2, betala för 3?? Åh nej, Zara. Inte betala för tre och få två. Tvärtom ska det väl vara? ;-)



Jag utnyttjar alltid det erbjudandet till mina barn också, för det är DYRT att handla till två 8-åringar och en 9-åring. Och de börjar bli väldigt medvetna om vad de har på sig, särskilt flickorna.



KRAM!



2010-03-09 @ 21:48:49
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Zara

Carina: ja självklart :) får ändra det!!

2010-03-09 @ 21:57:15
Postat av: Carina Persson

Huvudsaken är att man fattar vad du menar :) För jag trodde inte att du ville betala för ett extra par du inte fick.



Kram

2010-03-09 @ 21:59:54
URL: http://metrobloggen.se/carina6969
Postat av: Malin

Jag köper mycket kläder till min dotter i Ullared...dom är så billiga och det passar bra för min dotter är helt omöjlig med kläder. Det blir matfläckar (som oftast inte går bort),hål på byxor (knäna),fläckar från pennor mm... Jag fattar inte hur hon lyckas med allt , men det gör hon (tyvärr). :)



Nu till våren vill hon ha en skinnjacka..men jag undrar hur länge den är hel i så fall. :/



Nya vårskor blir det varje vår, gympaskor, sandaler och "crocs"/foppa-tofflor.

Kram!

2010-03-10 @ 01:16:58
URL: http://cherrypie1978.blogg.se/
Postat av: Gunilla

barnkläder är ett dryt men kul kapitel

min son som sitter i stol sliter jackor tröjor som attans

jag brukar vara lite så¨.. lite billigt o lite dyrare

lucas har kan ju inte ha vanliga skor utan de måste vi köpa på otab 300 spänn paret vare sig de är sandaler eller vinterskor..

de är trist

2010-03-10 @ 08:36:54
URL: http://aftonstjarna.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag handlade nästan exakt samma till min son förra veckan. Fast i andra färger då. Men det gäller vara beredd för slask.

Pengarna bara rullar iväg när man har barn men alla som har varit i småbarnstiden när det gäller ekonomin säger att man ska gå igenom detta. Tufft men säkert nyttigt

2010-03-10 @ 09:21:55
Postat av: Anonym

Tips, jag tyckte jag fixade våren och delvis sommarens skor för ett tag sedan på rea. Det var fina skor och bra märken till billig peng hos...



http://www.barnskobutiken.se/rea-c-27.html



Tack för en fin och öppenhjärtlig blogg!



2010-03-10 @ 20:51:15
Postat av: Anonym

Förresten ett annat tips, eftersom jag läste om din möbelrenovering och om ditt intresse för saker i shabby chic-stil....en affär i Broby med mycket fina saker i lantlig stil... :)

http://www.tusenting.com/



2010-03-10 @ 20:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0