Trötthet samt Fina fisken!

Varje dag tänker jag likadant:
"I kväll när barnen somnat vid 19 tiden ska jag göra det, å det, å det..."
I dag tex hade jag tänkt städa undan här nere så det bara var att dammsuga & moppa i morgon.
I dag har det inte gått eftersom Älvin krävt 100% närhet, lillgubben!
Men varje kväll blir jag så trött..
Orkar ingenting.
Tänker du likadant & sedan blir det inte va eller är du likt en duracell kanin om kvällarna där hemma i ditt hus?
I kväll fick jag ont i magen.
Lite sömn 8Älvin höll mig vaken en hel del i natt) & inre stress tror jag.
Men emetofoben inom mig säger annat & knipen blir värre pga ytterligare stress.. Ond cirkel.
Nu ska jag faktiskt duscha & sedan tacka för mig idag.
Behöver komma i säng tidigt för att ta igen & vara förberedd på en liknande natt igen.
Men först ska jag faktiskt ge ett tips på en god fisk rätt ;)

Jag är inget gourme´kock men inte heller super dålig på att laga mat.
Vill ni ha recept från några andra super duktiga "matlagerskor" tycker jag ni ska besöka dessa:
ellasmat.blogg.se och Bloggfamiljens Victoria där hittar jag många bra recept & tips när fantasin tryter.
Åter till saken. Här är ett jätte bra & lätt recept på fisk.
Jag lagar alldeles för lite fisk. Är inte bra på fisk. Äter inte lax som ska vara så lätt att tillaga tyvärr.
Klarar inte av smaken.
Detta recept klarar jag dock av & det går lätt/smidigt och passar en barnfamilj.
Receptet kommer från min mammas man Anders från början tror jag.
Det är i alla fall mamma som lärt mig.

Vad behövs:
Fiskblock (2 per man kanske?)
Ägg
Ströbröd
Grädde
Citron
Kulört
salt
Vitpeppar

Doppa fisken i ägg & sedan i ströbröd
(jag den saken kan ni nog alla men skriver det ändå).
Stek tinade block ca 5 min på varje sida i smör eller olja.
Salta & Peppra efter behag
(dock inte lika mycket salt som Farbror Melker).
Lägg upp fisken på ett fat.
Häll i grädden i pannan och dela citronen på mitten.
Pressa i lite citron.
Rör runt & häll i lite kulört så att det blir fin färg.
Salta & peppra lite till om du vill.
Lägg sedan i halvan av citronen (upp å´ned) i såsen & därefter även fisken.
Låt det stå några minuter.

Serveras med potatis & sallad!

Såsen har en jätte god & fräsch smak, även fisken!
Prova så får du se!

Kommentarer
Postat av: Zara

Fattar inte varför det ska bli fel hela tiden så att ni inte kan kommentera!? Nu hoppas jag det funkar igen!

2010-03-12 @ 12:32:39
URL: http://zara82.blogg.se/
Postat av: Åsa

Nu funkar de att kommentera igen:) Konstigt att de är fel jämt!!

Lax som är så gott, den godaste fisken av alla;)

Detta goda receptet ska jag prova, låter mums, mums;)

2010-03-12 @ 12:49:27
Postat av: Annika

Snacka om att jag också varje dag tänker "ikväll när barnen sover ska jag scrappa, sortera, göra det osv" men varenda eviga kväll sitter jag i soffan som en sten som inte orkar göra ett skit!

lustigt det där som luften går ur en när barnen somnat.

Kände igår också ett sånt knip i magen av stress, fattar inte hur man ska hinna med allt.

men det är väl en period nu när barnen är små, blir nog lättare sen.

Man vill ju inte dom ska växa upp i racerfart heller så man missar nåt, aldrig är man nöjd ;)



Ska du se schalgern på plats i Globen eller hemma?

Jag kommer va hemma, men hade gärna varit i Globen =)



Ha en trevlig helg på dig!

Kram och ta det lugnt.



2010-03-12 @ 13:15:35
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Malin

Här är ett SUPERENKELT fiskrecept:



*ca 400g torskfile´

*frysta grönsaker

*3 ägg

*3 dl mjölk

*2 dl riven ost

*örtsalt/peppar/salt eller vad man nu vill ha på fisken



1. Lägg grönsakerna i en ugnsform. Lägg på fisken. Salta, peppra.



2.Rör samman äggen, mjölken, osten och häll i formen.



3.In i ugnen, 200 grader, i ca 25 min.

Potatis/potatismos till. Klart!



Jag förstår precis vad du menar; det är mycket man vill hinna med när barnen sover. Jag är en duracell kanin :) Det är så mycket jag vill hinna göra att jag rotar lite här och där istället för att göra en grej i taget ordentligt. Det är så fel att kalla det mammaledighet..för LEDIG är man INTE! :)



Ha en bra fredag! Kram

2010-03-12 @ 14:13:15
URL: http://cherrypie1978.blogg.se/
Postat av: milo

Jag råkade komma förbi just när ni skulle äta denna fisk, det luktade underbart och då brukar det smaka lika bra. Glöm sedan alla dina måsten och bara va en kväll, sköt om dig och er.Kram

2010-03-12 @ 18:45:00
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack för fin reklam ;-) och nytt recept... det ska jag absolut prova! Kram.

2010-03-12 @ 19:41:18
URL: http://ellasmat.blogg.se/
Postat av: m

detta med trötthet finns trots att mina barn är stora ett utfluget, en 17-åring(hur jobbigt är inte det med oro på helgen??!)Jag tror att man lägger så mycket energi på planeringen för vad man ska göra på kvällen när barnen sover/kommit hem så när tidpunkten kommer är man helt slut!kram m

2010-03-12 @ 21:08:27
URL: http://http:/
Postat av: sofie

jag tror det bästa är att göra all "tråk-göra" somt vätt och städning när barnen är vakna, jag jobbade ju som nanny där en hel del hushållsuppgifter ingick (eftersom att det var mitt jobb gick det tyvärr inte att skjuta upp till dagen efter). Och jag tykte allt flöt på mycket bättre om man fixar det när barnen är vakna så att man kan slappna av UTAN dåligt samvete när de lagt sig.

Ett tips är att kolla på den underbara serien "Jon and Kate plus eight" på tv (går på discovery travel and living, plus en av de vanliga kanalerna) föräldrar med tvillingar plus sexlingar. Att dom klarar sig gör en så glad och så får man energi till sin egen vardag för man inser att man själv har det helt okej i jämförelse.

2010-03-13 @ 16:01:05
URL: http://emmasofiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0