30 dagar

Dag 09 – Min tro

Oj, min tro. Vet egentligen inte om jag orkar vara så djup ikväll.
Jag tror på så mycket.
Jag tror i alla fall på männsikan, även om man blir besviken på den ibland.
Jag vill tro på männsikan. Jag vill lita på männsikan.

Jag tror på ett liv efter döden. Eller, jag vet inte om jag tror att man återföds. Eller kanske jag gör det? Jag tror i alla fall på andevärlden.
Jag tror att det finns männsikor som ser & hör dom.
Jag tror att dom finns runt om oss och skyddar oss.
Det tror jag starkt på.

Gud då, finns han? Jag vet inte. Jesus, fanns han? Ja, det tror jag. Jag tror att han "bara" var en väldigt fin männsika med ett starkt och bra budskap.
Men om han var Guds son vet jag inte.
Men hade vi alla levt som Jesus ville och som kyrkan säger att vi ska leva hade nog världen sett bättre ut.
Jag trivs bra i kyrkan. Det är ett härligt rum att vara i. Jag finner lugn där.
Så kanske tror jag ändå?
Ja, detta blogginlägg blev jag i alla fall inte klokare av ;)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Att Jesus har funnits är nästan alla forskare överens om.Det man däremot inte är överens om är som du skrev om han är Guds son eller inte. Jag väljer att tro på att han är Guds son.Jag väljer att tro på Gud...På mitt eget sätt...

2011-01-16 @ 21:24:45
Postat av: Therese

Kul att läsa detta blogginlägg eftersom det stämmer väldigt bra in på hur jag själv tänker.



Håller med om att Jesus nog funnits, som en stark person. En sak som tyder på detta är ju att han inte bara omnämns i de gamla skrifter som berättar om att han ärt Guds son, utan att han även finns omnämnd i lika gamla skrifter som härstammar från hans fiender. Där hade han garanterat inte figurerat om han inte funnits...



Sånt här är jättespännande att prata om... en kompis och jag satt en sommarkväll bak på uteplatsen, pimplade rödvin och talade om livet & döden, andevärlden, Gud, universum... det är mäktigt!

2011-01-16 @ 21:52:43
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Therese

Kul att läsa detta blogginlägg eftersom det stämmer väldigt bra in på hur jag själv tänker.



Håller med om att Jesus nog funnits, som en stark person. En sak som tyder på detta är ju att han inte bara omnämns i de gamla skrifter som berättar om att han ärt Guds son, utan att han även finns omnämnd i lika gamla skrifter som härstammar från hans fiender. Där hade han garanterat inte figurerat om han inte funnits...



Sånt här är jättespännande att prata om... en kompis och jag satt en sommarkväll bak på uteplatsen, pimplade rödvin och talade om livet & döden, andevärlden, Gud, universum... det är mäktigt!

2011-01-16 @ 21:52:49
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0