Vad heter jag?

När man gifter så måste en av paret byta namn.
Vanligast är ju att vi kvinnor byter enligt gammal sed. Något jag hade väldigt svårt att förlika mig med.
Zara Kronvall, det är ju jag och har varit i 30 år. 
Zara Sigfridsson, vem är det? Har alltid sagt att jag aldrig ska byta namn och framförallt inte till ett ss:on namn.
Nu är ju visserligen just Sigfridsson inte så vanligt.
Jag funderade länge, länge på hur jag skulle göra.
Emil ville inte byta namn, så därför låg ju valet hos mig.
Ämnet togs upp i lunch rummet på jobbet och jag trodde jag skulle bli lynchd av de äldre damerna när jag sa att jag helst inte ville byta namn.
Men där var det tvärtom, många sa att om dom gift sig idag skulle dom ha behållt sitt namn.
Då bestämde jag mig för att ha Kronvall kvar på ett eller annat sätt.
Barnen heter Sigfridsson och visst ville jag tillhöra familjen med samma namn.
Därför blev det Zara Kronvall Sigfridsson.
Mitt mellannamn är därför Kronvall. 
Men vad heter jag egentligen? Ska jag säga alla namn när jag presenterar mig? Ska jag säga som jag alltid gjort, eller ska jag säga bara Zara Sigfridsson?
Jösses, jag blir galen på detta ;).
För tillfället säger jag bara Zara!
Ännu har jag inte fått mitt nya namn registrerat och på mitt Id-kort står det ju fortfarande bara Kronvall.
Samma problem är ju när jag ska skriva mitt namn.
Vad måste jag skriva?
Har försökt läsa på lite angående just underskrift.
När man endast ska skriva underskrift får man egentligen skriva hur & vad man vill.
Så då får det bli endast Zara.
Men ska man ha namnförtydligande så ska alla tre namnen skrivas.
Jag hoppas att det där med vad jag egentligen heter ska lösa sig naturligt med tiden..
 
Hur var det för dig när du gifte dig?
Har du bytt namn, har dubbelnamn och hur långt tid tog det innan du visste vad du hette?
;)
 

Kommentarer
Postat av: Haidi Nilsson

Hej

jag är gift men behöll mitt namn. Jag heter Nilsson och skulle byta isåfall till Larsson och hur kul är det. Lite tråkigt att inte heta lika som barnen men dom kanske själva byter namn så småningom. Dubbelnamn har jag aldrig tyckt om. Hälsningar H.N

Svar: Ja, det kan man också göra :). Precis som jag svarade Therese så ville jag ändå höra samman de andra i familjen i namn oxå, men ändå inte plocka bort mitt namn. Därav dubbelnamn. Har aldrig varit så förtjust i de heller men tror jag vänjer mig så småningom.. Hoppas de i alla fall :)
zara

2012-06-30 @ 09:39:20
Postat av: Therése

MÅSTE en av makarna byta namn? Jag trodde det var frivilligt. Kan man inte inte välja att båda två behåller sina efternamn?

Svar: Nej, det MÅSTE man ju inte.. Men det jag menar är att det är vanligast att man gör det. För min del ville jag ändå att vi skulle höra samman även med namnen på ngt sätt..
zara

2012-06-30 @ 17:48:28
Postat av: Marie

Gifte mig när jag var 23 år och bytte från Nilsson till Gustafsson. Vi hade fått barn och för mig var det viktigt att, precis som du säger, höra samman i familjen. Dubbelnamn var aldrig aktuellt för mig. Det tog lång tid innan jag tog till mig mitt nya efternamn på riktigt, minst 10 år tror jag. Jag kan fortfarande ibland, efter snart 24 år, känna att det inte riktigt är jag, det är ett namn jag har gift mig till. Men jag har aldrig ångrat mig och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Jag tror inte heller att det handlar om vilket namn det är, son-namn eller inte, det handlar om mig som person och min identitet.
Hälsningar Marie

Svar: Precis Marie!! Så sant det du skriver..
zara

2012-06-30 @ 23:48:01
Postat av: Frida

Min man bytte till mitt efternamn.. Har ett mycket ovanligt efternamn, vi är mindre än 15 i Sverige som heter det... Så att heta Andersson var inget alternativ!

Svar: Det förstår jag fullkomligt. Hade inte jag heller gjort!! Och din man kanske blev glad över att byta från ett ss:on namn?
zara

2012-07-01 @ 06:58:43
URL: http://fridala.blogspot.com
Postat av: jossan

Mitt namn pålerud har min farfar gett familjen innan hette hans släkt pettersson ... nova , min dotter har mitt namn hennes pappa har ett sson namn , min son milo heter haugen pålerud han har alltså sin pappas namn haugen som mellannamn, skulle vi gifta oss skulle jag ta haugen som mellannamn o ha kvar mitt!

Svar: Ja, svårt när båda har lite speciella namn.. Men då är det en bra lösning med mellannamn..
zara

2012-07-01 @ 08:57:26
Postat av: Gunilla

jag funderade oxå hit o dit Olsson eller swensson . tillsist så kom jag fram till att vi skulle ta oss ett eget efternamn o kolla runt lite . vi fastna för min farmors flicknamn o sökte patent på de. de tog tid innan jag vänjde mig vid Sauer… o framför allt innan de är ändrat över allt men man vänjer sig o de är med stolthet man säger NEj jag heter Sauer nu jag har gift mig :-)

Svar: Sauer är ju toppen!!! Kul att det fanns i släkten med!
zara

2012-07-01 @ 10:35:01
URL: http://omattvarajag.blogg.se
Postat av: Lola

Jag behöll mitt flicknamn efter som det är "taget" som man säger, men tog även min mans efternamn, allså så har även jag dubbelnamn. Jag heter Carola Radeklev-Fröjdh. I myndighetspapper och dyl, står båda mina namn, ska jag skriva under kvitto, ansökningar och sådant måste jag skriva båda namnen, men "privat" använder jag bara namnet Fröjdh. Efter att ha haft ett "svårare" namn att uttala och skriva för andra, du anar inte hur många sätt man kan úttala och skriva Radeklev, är det i bland en befrielse att "bara" heta Fröjd.

Svar: Hade ingen aning om att du hade dubbelnamn... Så blir det nog för mig med, att jag så småningom kommer att kalla mig Zara Sigfridsson.. Eller Zara K Sigfridsson :).. Ha ha, det ger sig förhoppningsvis.
zara

2012-07-01 @ 15:16:47
Postat av: Elin A

Jag har varit gift för några år sedan, nu skild och lyckligt förlovad med annan man. Men när jag gifte mig så hade jag dubbelnamn, och det var ganska jobbigt. Det blev ofta att jag skippade mitt mellannamn för det var för långt att skriva när jag skulle skriva under i affärer tex. När vi sedan skilde oss så var det vara att plocka bort det andra namnet så det var ju smart, jag fick ju byta pass och körkort såklart. Igår gifte min syster sig och det har varit många disskusioner mellan henne och hennes numera man, men till slut blev det att dom tog hennes efternamn. Han hette ss:namn och nu blev det Gren på slutet istället:)

Svar: Bra att din syster stod på sig :).. Hoppas att jag ska vänja mig vid dubbelnamn så småningom...
zara

2012-07-01 @ 21:36:47
Postat av: Nina

Grattis till bröllopet! :) Jag har varit gift i 2 år nu och jag tog min mans efternamn, men behöll mitt som mellannamn. Men jag har fortfarande svårt för att identifiera mig med "Nina Lindhe" somjag oftast säger :) Det känns lånat på något sätt! Jag hoppas att det kommer att ge sig längre fram, men räknar med att det kommer att kännas konstigt ett tag till! "Nina Lyrot Lindhe" låter bättre, men är krångligare att säga så det verkar tyvärr vara ett ständigt dilemma! :)

Svar: Förstår precis vad du menar :)
zara

2012-07-01 @ 22:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0